Polisse

door Jamaica Vink

Polisse, Genre: Drama, Regie: Maïwenn le Besco, Acteurs: Karin Viard, Joey Starr, Marino Foïs, Releasedatum: 5 januari 2012, Speelduur: 134 minuten.

Recensie Polisse

Polisse is de nieuwste film van actrice en regisseuse Maïwenn le Besco. Ze neemt ons in haar derde film mee in de wereld van de Child Protection Unit (CPU), een groep politieagenten die werkzaam is bij de kinderbescherming in Parijs. Deze brigade heeft te maken met de meest gruwelijke gevallen van kindermisbruik. Ze houden van hun werk en doen alles wat in hun macht ligt om de kinderen te helpen, maar tegelijkertijd zorgt het ook voor de nodige problemen in hun privéleven.

In de eerste scène van Polisse worden we direct geconfronteerd met de dagelijkse kost van de CPU. Agente Iris (Marino Foïs) praat met Dolores, een klein meisje dat beweert dat haar vader ‘aan haar billen krabt’. Dit soort gesprekken houden je in spanning en zorgen voor de nodige rillingen over je rug. De kijker wordt ondanks het zware onderwerp regelmatig aan het lachen gebracht. Le Besco, die eerder The Actress Ball en Forgive Me afleverde, wisselt knap de schokkende scènes af met humoristische conversaties tussen de brigadeleden.

Polisse bestaat uit een overdaad aan verhaallijnen. Je ziet het leven van de hele brigade, die bestaat uit ongeveer elf mensen. We leren ze allemaal kennen, maar doordat het zo veel verschillende verhalen zijn, verlies je al snel het overzicht. Daarnaast missen de personages een bepaalde diepgang, dat maakt het moeilijk om als kijker een band met ze op te bouwen.

Daarnaast worden de diverse gebeurtenissen in de film niet volledig uitgewerkt. Zo redt de brigade bijvoorbeeld in het begin van de film dertig kinderen uit een kamp, waar ze van hun ouders moesten werken. Je ziet hoe de agenten een inval voorbereiden en de kinderen redden. Maar hoe de zaak afloopt, krijg je niet te zien. Volgens Le Besco een bewuste keuze, omdat de agenten van de CPU ook bijna nooit een uitspraak in een zaak te horen krijgen. Je hebt op deze manier weliswaar een realistischer beeld van het leven van de brigade, maar als kijker ben je toch vooral benieuwd hoe het met de kinderen afloopt.

Polisse is gebaseerd op zaken die de leden van de CPU in Parijs echt hebben meegemaakt. Dit gegeven zorgt ervoor dat de gebeurtenissen in de film nóg schokkender overkomen. Ondanks dat de prent inhoudelijk erg sterk is en filmtechnisch ook nog eens goed in elkaar zit, wil Le Besco eigenlijk teveel vertellen in een te korte tijd. Hierdoor blijf je als kijker niet alleen met een hoop vragen achter, de film en personages krijgen te weinig ruimte voor ontwikkeling en diepgang.