Plan C

door Monique Schijff

Plan C, Genres: Komedie, Misdaad, Regie: Max Porcelijn, Acteurs: Ruben van der Meer, RenĂ© van 't Hof, Ton Kas, Releasedatum: 1 maart 2012, Speelduur: 95 minuten.

Recensie Plan C

Met Plan C heeft Ruben van der Meer zijn eerste hoofdrol in een speelfilm te pakken. Van der Meer speelt rechercheur Ronald Plasmeyer, een rol die Max Porcelijn speciaal voor hem schreef. Ronald is een beetje een luie loser met flinke gokschulden zonder enige ambitie in het leven. Wanneer hij nog een week de tijd heeft om zijn gokschuld af te lossen, en plan A en B niet slagen, verzint hij een nieuw plan; het overvallen van een illegaal pokertoernooi waar hij zelf ook altijd speelt (en altijd verliest).

Ronald roept daarvoor de hulp in van de naïeve crimineel Gerrit (René van ’t Hof) en die neemt op zijn beurt weer een vroegere zwager van hem mee, Bram Gotsbach (Ton Kas). Om zelf buiten schot te blijven zorgt Ronald voor een alibi door te gaan pokeren op de nacht van de overval en laat hij Gerrit en Bram de overval plegen. Maar dat loopt - natuurlijk - niet allemaal zoals gepland. Er vallen doden, Bram wil het geld niet delen en Ronald moet zijn best doen om buiten verdenking door zijn collega’s te blijven.

Ronald is een typische anti-held, een rol die past bij Van der Meer. Van der Meer heeft een goed gevoel voor timing en speelt het personage heel ingetogen. Daarmee laat hij een andere kant van zichzelf zien dan die we kennen van zijn optredens in bijvoorbeeld De Lama’s. René van ’t Hof als de erbarmelijke crimineel Gerrit Ketting zorgt ervoor dat je als kijker meeleeft met de aandoenlijke Gerrit. Het allerleukste personage in de film, Bram Gotsbach, wordt gespeeld door Ton Kas. Hij is geweldig als de mysterieuze Bram die zich langzaam ontpopt als psychopaat.

De droge humor in Plan C is erg Amsterdams, en jammer genoeg vaak net iets te plat. De film laat je zelden keihard hardop lachen, maar de zwarte humor in de tragikomische situaties zorgt wel voor gegrinnik. De dialogen hadden wat scherper mogen zijn, en uit iets minder herhaling mogen bestaan. Ook dat ene shot van een bebloed kapotgeschoten hoofd had niet gehoeven.

Desalniettemin is het simpel gehouden en prikkelende plot van de misdaadkomedie vermakelijk om naar te kijken. Een veelbelovende debuutfilm van Porcelijn, die niet de klassieke beginnersfout maakt door teveel in de film te willen stoppen. Afkijken bij de gebroeders Coen voor stijl en inhoud is helemaal niet erg, maar doet wel af aan de orginaliteit van de film. Zoals ook de scène op het einde duidelijk is ontleend aan The Boondock Saints.

Er is 1 reactie geplaatst

Tom van Steensel

Tom van Steensel