Piranha 3DD

door Daan Snouck Hurgronje

Piranha 3DD, Genre: Horror, Regie: John Gulager, Acteurs: David Hasselhoff, Christopher Lloyd, Ving Rhames, Releasedatum: 14 juni 2012, Speelduur: 85 minuten.

Recensie Piranha 3DD

Zelden in de geschiedenis van B-film vervolgen was een titel van een sequel zo efficiënt in het overbrengen van de essentie van het vervolg in kwestie. Aangezien het origineel Piranha 3D van twee jaar terug al een remake was van Jaws rip-off Piranha uit 1978, zou simpelweg een 2 toevoegen nog de illusie kunnen wekken dat het hier zou gaan om een remake van James Cameron's debuut Piranha II: The Spawning.

Naast duidelijk refereren naar zijn oorsprong geeft de titel ook met slechts één letter duidelijk aan wat de intenties zijn van de makers. Piranha 3D was, gezien de weinig goeds belovende titel, verrassend genoeg een vermakelijke, met liefde gemaakte ode aan de klassieke monsterfilm. Een zelfbewuste exploitatitefilm in de stijl van cultfavorieten Lake Placid en Tremors. Piranha 3DD maakt echter door middel van die ene extra D al meteen duidelijk dat alle pretenties het raam uit zijn en dat je precies gaat krijgen wat je verwacht bij een sequel van een horrorfilm. En dat is in dit geval: meer hitsige tieners en meer piranha's.

Na via een ondergrondse rivier ontsnapt te zijn uit hun vertrouwde Lake Victoria dreigen de prehistorische piranha's uit deel één de nietsvermoedende bezoekers van een waterpark te overrompelen. Het is weer voorjaarsvakantie wanneer marine-biologie student Maddy (Danielle Panabaker) terugkeert om haar stiefvader (David Koechner) te helpen met het runnen van hun park tijdens de jaarlijke Spring Break drukte.

Wat zij echter niet weet is dat hij in haar afwezigheid het park grotendeels omgetoverd heeft tot 'The Big Wet', een 18+ zwemparadijs met “water-certified strippers”. Al snel raken er mensen vermist in de wateren rondom het park en visexpert Dr Goodman (Back To The Future's Christopher Lloyd in een terugkerende rol) concludeert dat de piranha's terug zijn. Maddy probeert haar stiefvader te overtuigen het park te sluiten, maar hij wil daar niks van horen. Het verdere verloop laat zich raden.

Hoewel Piranha 3D de lat nou ook niet bepaald echt hoog legde, is Piranha 3DD vergeleken met 3D over de gehele linie een stapje terug. Praktisch alles wat in 3D goed werkte wordt herhaald, maar dan minder goed. Waar het vorige deel een leuke mix was van overdadige bloederigheid en zwarte humor, lukt het dit vervolg maar niet om deze twee elementen te verenigen. Er valt bij vlagen zeker wat te lachen, maar de humor is te zelfbewust (David Hasselhoff als David Hasselhoff die een lifeguard speelt...) en ondermijnt elke poging tot spanningsopbouw.

Daarbij komt nog dat regisseur John Gulager, ondanks zijn goed ontvangen monsterfilm Feast, gewoon niet door lijkt te hebben hoe je een gegeven als dit verfilmt. De scenes met de piranha's (een niet te onderschatten onderdeel van een film met 'piranha' in de titel) bestaan uit weinig meer dan wat eerstepersoons onderwatershots voor de vissen, afgewisseld met wat shots van joelende mensen, gevolgd door hevig spartelende en schreeuwende mensen in kolkend rood water.

Van daadwerkelijke onscreen vis-mens interactie is vrijwel nergens sprake. Het blijft allemaal relatief netjes en wordt simpelweg nergens eng, naar of goor. Hierdoor wordt enige inleving die het publiek zou kunnen hebben met een vergezocht scenario als dit, compleet onderuit gehaald.