Pijnstillers

Geplaatst: door Eza Doortmont

Pijnstillers is inmiddels de zevende jeugdroman van Carry Slee die verfilmd wordt, maar de allereerste voor debuterend regisseuse Tessa Schram. Net vers van de academie nam de dochter van scriptschrijfster/regisseur echtpaar Maria Peters (Sonny Boy, De Groeten Van Mike!) en Dave Schram (Spijt!, Razend) na het enorme succes van de vorige - Spijt! - de uitdaging aan.

Het zou makkelijk zijn geweest door te gaan op de weg die haar ouders sinds 2006 hebben ingezet met de vorige zes verfilmingen van een boek van Carry Slee, maar Tessa Schram koos voor een gedurfde andere aanpak. Niet alleen voerde ze een behoorlijke verjonging van de crew - die vooral bestaat uit voormalig studiegenoten - door, ze gebruikt ook een heel andere, veel intiemere manier van filmen om het verhaal vertellen. Een intens verhaal, vooral door het prachtige en intieme spel van Gijs Blom (Nena, Jongens, Kankerlijers) en Birgit Schuurman (Black Out, BROs BEFORE HOs).

Casper (Gijs Blom) is een typische jongen van vijftien; bezig met meisjes, heimelijk verliefd op zijn beste vriendin Sophie (Lara Leijs), heeft een bijbaantje als afwasser en één grote hobby. Casper speelt piano en wil niets liever dan componist worden. Hij woont alleen met zijn moeder Marit (Birgit Schuurman). Nadat hij is toegelaten tot een jeugdorkest als pianist is hij dolblij, zeker wanneer hij daar Anouk (Susan Radder) ontmoet. Op het moment dat hij ontdekt dat zijn moeder kanker heeft, besluit Casper, samen met zijn beste vriend Pim (Massimo Pesik), zijn vader Robert (Raymond Thiry) te gaan zoeken.

De productie is een echte familieproductie geworden. Terwijl moeder Maria samen met Tessa het scenario schreef, nam vader Dave net als bij de vorige zes Carry Slee-verfilmingen de productie op zich. Naast dit alles verzorgt zoon/broer Quinten de muziek. De verjonging in de crew is erg goed te merken. Waar voorganger Spijt! heel 'plat' gefilmd werd, voelt Pijnstillers veel levendiger aan door het camerawerk, dat haast documentaire-achtig is.

Zoals het eerste shot van Casper op de fiets, waarna er wordt ingezoomd op zijn trapper. Door de cameravoering is de film dichterbij, intiemer. Pijnstillers is gefilmd met afwisselend een handheld en een vaste camera. De keuze voor de manier van filmen wordt duidelijk gebaseerd naar de emotie van Casper. Is hij onrustig, is het filmwerk ook onrustig.

Pijnstillers vertelt nog steeds een jeugdig verhaal, maar de manier waarop is heel volwassen. Daardoor verdient het eigenlijk een ander, ouder, publiek dan voorgaande Carry Slee-verfilmingen. Het feit dat Marit kanker heeft, wordt verteld zonder poespas. Je ziet vaak amper dat zij ziek is, maar dat is ook niet het belangrijkste onderdeel van de film. Dat is Casper en zijn angst om alleen achter te blijven. Hetzelfde geldt voor de zoektocht naar zijn vader.

Schuurman vertolkt Marit prachtig ingetogen. Het lijkt alsof je zo in haar hoofd kan kijken, in plaats van dat ze het speelt. Blom lijkt in het begin alleen gecast te zijn om mooi in de camera te kunnen kijken, wat hem prima lukt trouwens. Maar wanneer er emoties bijkomen, opent hij als acteur. Voornamelijk wanneer hij tegenover zijn vader Robert (Raymond Thiry) staat. Thiry laat in alles zien wat voor goede acteur hij is, maar haalt óók het beste in Blom naar boven. Na hun eerste ontmoeting zie je opeens de 'echte' Casper.

Dat het Tessa Schram haar speelfilmdebuut is als regisseuse merk je aan niets. De uitvoering is verfijnd en prettig om naar te kijken. De manier van filmen en van emoties overbrengen zijn duidelijk naar haar hand gezet. Je merkt haar stempel, maar dat stempel is zó prettig om naar te kijken dat je daar - ondanks het intense verhaal - alleen maar heel blij van kunt worden.

Pijnstillers vertelt het verhaal van een vijftienjarige jongen, maar zal ook zeker een ouder publiek kunnen ontroeren. De o zo herkenbare elementen vertellen namelijk het verhaal van het leven. Waarin het allerbelangrijkste is dat we niet alleen achter willen blijven.

Bekijk ook het sfeerverslag dat wij maakten op de set van Pijnstillers.