Pak van mijn Hart

Geplaatst: door Eza Doortmont

Kees van Nieuwkerk houdt een nieuwe traditie in stand met zijn tweede grote speelfilm na Sterke Verhalen. Als 'vervolg' op Alles is Liefde (2007) en Alles is Familie (2012) past Pak van mijn Hart namelijk prima in het rijtje van feestdagenkomedies. Met een groot blik aan bekende Nederlandse acteurs, het Sinterklaasverhaal, liefde en clichés heeft Pak van mijn Hart alle ingrediënten in huis.

Tom (Benja Bruijning) is ex-soapacteur en gaat zijn broer Niek (Fedja van Huet) helpen in de sinterklaascentrale/kledingverhuur van hun vader. Vader (Bram van der Vlugt) is namelijk gek geworden en denkt dat hij echt Sinterklaas is. Terwijl Niek zorgvuldig en hardwerkend toewerkt naar het aankomende Sinterklaasfeest, weet Tom niet zo goed hoe hij het allemaal aan moet pakken. Dan is daar Julia (Chantal Janzen) die op een dag de centrale binnenloopt, gestuurd door een Amerikaans frisdrank bedrijf dat Sinterklaas kapot wil maken door Santaman Cola op de markt te brengen. Terwijl Niek er niet eens over na kan denken, ziet Tom er de mogelijkheden in.

Naast dat Tom en Niek niet de beste vrienden zijn, gaat het ook niet zo goed met de relatie van Niek. Zijn vrouw Karen (Halina Reijn) vindt namelijk dat hij iets té hard werkt. Daarom slaapt Niek tijdelijk in het kledingverhuurbedrijf. Dat hij daarnaast regelmatig zijn zoontje vergeet, werkt ook niet écht mee. Door de komst van Julia brengt de drukke sinterklaastijd veel meer met zich mee dan alleen de kostuums en de gezelligheid. Hierdoor komt er voor beide mannen veel op het spel te staan. De liefde, familiekwesties, de zaken en tradities.

Wanneer je als kijker hoopt op een tweede Alles is Liefde, dan valt Pak van mijn Hart ontzettend tegen. De film van regisseur Kees van Nieuwkerk biedt precies wat het publiek van een Nederlandse feestdagenkomedie wil, maar laat qua kwaliteit hier er daar te wensen over. Er zitten weinig goede of gedenkwaardige dialogen in en ook bevat de film opvallend veel fouten. Zo gebeurt het meerdere keren dat continuïteitsfouten zo groot zijn, dat ze je direct opvallen.

Ook irriteren de lege en voorspelbare conversaties tegen de helft van de film. Je blijft denken: hier hadden ze toch veel meer mee kunnen doen. Terwijl het gehele blik grote Nederlandse acteurs prima speelt, redden zij de film niet. Het blijft een soort clichébingo. Benja Bruijning is ongemakkelijk glad in zijn rol als Tom en Beppie Mellissen krijgt totaal niet het podium dat ze verdient met haar rol als kledingverstelster. Halina Reijn daarentegen blinkt uit als klunzige moeder die in een tuincentrum werkt. Voor het eerst sinds tijden is ze niet de diva, maar een 'normaal' mens.

Het allerfijnste aan de hele film is echter Bram van der Vlugt. Deze ex-Sinterklaas haalt met zijn relatief kleine rol de award voor leukste verhaallijn binnen. Van der Vlugt denkt namelijk dat hij écht Sinterklaas is. Hierin schittert hij de gehele film. Iedereen die houdt van het Sinterklaasfeest, krijgt onmiddellijk een gevoel van nostalgie. Ondanks Van der Vlugt zijn prachtoptreden, lukt het ook hem niet de film te redden.

Pak van mijn Hart is leuk. Zoals Chantal Janzen op de rode loper al tegen Filmpjekijken TV zei, moet je hier alleen heen als je van dit soort Nederlandse komedies houdt. Je krijgt wat je wilt hebben, de sterren schitteren en de setting is goed. Maar het verhaal is slap en de clichés vliegen je de gehele film om de oren.