Out Of The Furnace

Dat een sterrencast geen garantie is voor een topfilm moge duidelijk zijn. Dat bewees vorig jaar Movie 43 nog maar eens, wat ons betreft de slechtste film van het jaar. De relatief kleine misdaadfilm Out Of The Furnace van regisseur Scott Cooper heeft ook een imposant aantal A-acteurs: zeven stuks. En ook hier leidt het niet tot een gedenkwaardige film. Waar de trailers nog deden hopen op een intense misdaadthriller, is Out Of The Furnace niet veel meer dan stuurloos dramafilmpje. Een onsamenhangend zooitje dat niet voor niets volledig flopte in de States.

Out Of The Furnace draait om de broers Russel (Christian Bale) en Rodney (Casey Affleck) die wonen in een klein Amerikaans fabrieksstadje. Russel leidt een rustig leven als arbeider terwijl oorlogsveteraan Rodney zich in de schulden werkt met gokken en blote vuistgevechten. Ondanks de protesten van zijn manager John Petty (Willem Dafoe) besluit Rodney in zee te gaan met de doorgesnoven redneck Harlan DeGroat (Woody Harrelson). Rodney verdwijnt spoorloos. Russel zet samen met zijn oom Gerald (Sam Shepard) een zoektocht op. Ze worden geholpen door agent Wesley Barnes (Forest Whitaker), die een relatie heeft met de ex-vriendin van Russel, Lena (Zoë Saldana).

Fabrieksarbeiders en een oorlogstrauma. Dat klinkt nogal bekend. We kunnen rustig stellen dat regisseur Scott Cooper zich heeft laten inspireren door The Deer Hunter uit 1978 met Robert DeNiro en Christopher Walken. Halverwege Out Of The Furnace gaat Bale zelfs op hertenjacht. Hoewel beide films werken met dezelfde thema’s, gaat een inhoudelijk vergelijking niet op. Cooper zal ongetwijfeld gepoogd hebben net zo diep te snijden als de klassieker van Michael Cimino, maar komt in de verste verte niet in de buurt van het niveau van diens film.

Out Of The Furnace hangt namelijk als los zand aan elkaar. Het is een verzameling van losse scènes die nauwelijks samenkomen en de film ook niet verder helpen of laten groeien. Het personage van Zoë Saldana doet bijvoorbeeld voor spek en bonen mee en komt in het laatste halfuur helemaal niet meer voor. Alsof Cooper haar personage is vergeten.

De balans tussen verschillende scènes is ook zoek. Zo duurt een sequentie aan het begin van de film, waarin Bale in de gevangenis zit, onnodig lang. Een tijdje later wordt een scène waarin een politieteam een huis binnenvalt snel afgeraffeld en blijven we achter met talloze vragen. Veel moeite om de personages uit te diepen doet Cooper niet. Verder dan een montage van acteurs die betekenisvol voor zich uitstaren komt hij niet. Dat trucje past hij overigens meerdere malen toe.

De film bestaat grofweg uit twee aktes. In de eerste zien we hoe Affleck zich in de nesten werkt, in de tweede hoe Bale zijn broertje wreekt. De balans tussen die twee delen is compleet zoek. De film presenteert zich als een als een ernstig en diepgravend misdaaddrama, maar verandert plots in een wraakthriller. Het gemak waarmee Bale vervolgens zijn gram haalt is lachwekkend.

Eén telefoontje is voldoende om grote schurk Harrelson te verleiden naar het fabrieksstadje van Bale te komen. Daar volgt een confrontatie waarvan de uitkomst zich gemakkelijk laat raden. Wat nu precies het punt was dat de filmmakers met dit alles wilde maken, blijft een mysterie. Zodoende is Out Of The Furnace hooguit vermakelijk. De film neemt zichzelf echter veel te serieus om daarmee weg te komen.

Aan de cast is dat niet te wijten. Met name Casey Affleck en Woody Harrelson zetten uitstekende rollen neer als gewelddadige en geflipte vechtersbazen. Forest Whitaker, Sam Shepard en vooral Zoë Saldana hebben heel wat minder om mee te werken. Het is opzienbarend dat acteurs met dergelijke cv’s akkoord zijn gegaan met de kleine, ondankbare rollen die ze in deze film vertolken. Alleen Willem Dafoe weet nog iets van zijn (bij)rol te maken. Met zijn ijzige en gladde voorkomen is hij perfect als louche charlatan.

Christian Bale maakt niet bijster veel indruk, al kan je hem dat niet kwalijk nemen. De Welshman heeft nauwelijks dialogen en kijkt de hele film als een zombie voor zich uit. Na het overweldigende succes van The Dark Knight-trilogie had de acteur de scripts ongetwijfeld voor het uitkiezen. Een matiger scenario dan Out Of The Furnace, dat overigens werd geschreven met hem als beoogd hoofdrolspeler, had hij bijna niet kunnen kiezen. Gelukkig is het niet lang wachten op Bales volgende werk. Volgende week al komt American Hustle uit, dat een veel betere film belooft te zijn dan deze.

Out Of The Furnace, het klinkt als een programma op 24 Kitchen. Het meest teleurstellende is nog wel dat de meeste shows op de kookzender samenhangender en beter geschreven zijn dat dit misdaaddrama. Zeker met zo’n sterke cast had er veel meer in gezeten.