The Other Woman

Een vrouwelijke hoofdrol is al best bijzonder, drie vrouwelijks 'lead characters' is welhaast uniek. The Other Woman - niet te verwarren met de gelijknamige film uit 2009 met Natalie Portman en Lisa Kudrow - durft het aan de voornaamste rollen aan vrouwen te gunnen. Het resultaat? Een hoogst vermakelijke komedie.

Toen bekend werd dat de Europese première van The Other Woman zou plaatsvinden in Amsterdam, dacht de meerderheid van het Nederlandse journaille aan een 1 April-grap van filmstudio 20th Century Fox. Zo vaak komen internationale sterren niet meer naar onze hoofdstad en al helemaal niet voor zo'n belangrijke première.

Toch waren ze er op 1 april: Cameron Diaz, Leslie Mann en Kate Upton. Om te benadrukken dat The Other Woman toch vooral om hen draait, waren Nikolaj Coster-Waldau, die de belangrijkste mannelijke rol op zich neemt, en zelfs regisseur Nick Cassavetes (The Notebook, My Sister's Keeper) niet meegereisd naar de feestelijke Europese première in Amsterdam.

De van Game Of Thrones bekende Coster-Waldau speelt in The Other Woman Mark King, een gladjakker eerste klas die net een relatie is begonnen met advocate Carly (Diaz). Waar deze normaal gesproken mannen slijt bij de vleet, zou het met Mark wel eens serieus kunnen worden. Dat valt ook haar secretaresse (Nicki Minaj) op, normaal noemt Carly haar vriendjes namelijk nooit bij de voornaam.

Op nogal pijnlijke wijze komt Carly er vervolgens achter dat Mark niet de vrije vogel is die zij dacht dat ie was. Ze ontmoet namelijk zijn vrouw Kate (Mann), die geschokt is dat haar echtgenoot haar bedriegt. Omdat ze verder niemand heeft, besluit ze haar hart uit te storten bij Carly en tussen de twee ontstaat een bijzondere, of nee, ongewone vriendschap. Wanneer Carly en Kate vervolgens achter komen dat Mark er nóg een scharrel op nahoudt, de voloptueuze Amber (Upton), willen de drie vrouwen maar één ding: wraak.

Ondanks dat in de promotie de meeste aandacht uitgaat naar Diaz en Upton, is Mann de grootste ster van deze film. De soms manische manier waarop zij gestalte geeft aan Kate is niet alleen hilarisch, maar voelt ook zeer realistisch aan. In tegenstelling tot veel andere gebeurtenissen in de film overigens, maar alles in dienst voor de gulle lach die The Other Woman meerdere malen bij je los zal maken.

Met 110 minuten is de film voor een komedie wel wat aan de lange kant, sommige scènes - zoals die met een travestiet - hadden makkelijk kunnen sneuvelen in de eindmontage. Duidelijk wordt ook dat deze film is gemaakt met een bepaalde groep in gedachten, namelijk in de liefde en het leven teleurgestelde vrouwen van 30, 40 jaar die zich kunnen vereenzelvigen met de twee voornaamste vrouwelijke personages. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat vrijwel alle mannen in de film - Carly's vader (Don Johnson) incluis - worden geportretteerd als sleeze bags, terwijl Mark het flink moet ontgelden.

Na het commerciële succes van onder meer Bridesmaids en The Heat lijkt Hollywood maar wat graag bereid vaker vrouwelijke buddy movies te maken. Wanneer ze zo vermakelijk en grappig zijn als die twee voornoemde titels én The Other Woman, zal niemand daar een probleem mee hebben.