Oorlogsgeheimen

Geplaatst: door Debra Van der Heide

Regisseur Dennis Bots ontving ooit van schrijver Jacques Vriens een exemplaar van diens boek Achtste-Groepers Huilen Niet met als opdracht: ‘een boek is net een film.’ Bots verfilmde de roman en het resultaat mocht er wezen. Het werd één van de meest bezochte jeugdfilms van de laatste jaren. Het is dan ook niet opmerkelijk dat het team achter de film zich opnieuw tot een boek van Vriens wendde: Oorlogsgeheimen.

Het is de zomer van 1943 in een klein Zuid-Limburgs dorpje waar iedereen elkaar kent en er geen geheimen zijn. Tuur Ramakers (Maas Bronkhuyzen) en Lambert Nijskens (Joes Brauers) zijn van jongs af aan al beste vrienden. De twee kameraden zoeken na school het avontuur in de bossen waar ze een geheime plek delen.

Wanneer een nieuw meisje in de klas van Lambert en Tuur komt, worden de twee beste vrienden elkaars vijanden. Allebei de jongens worden verliefd op Maartje (Pippa Allen) en jaloezie drijft de twee langzaam uit elkaar. Maartje blijkt een groot geheim te hebben dat ze alleen deelt met Tuur. Deze keus leidt ertoe dat de vriendschap van Tuur en Lambert op het spel komt te staan.

De vader van Lambert zit bij de NSB en is tevens de burgemeester van het idyllische dorp. De ouders van Tuur (Loek Peters en Eva Duijvestein) zitten, net als zijn oudere broer Leo (Nils Verkooijen) juist in het verzet, maar delen dit niet met hem. Hij zoekt daarom troost bij Maartje waarna de twee steeds dichter naar elkaar toe groeien. Lambert voelt zich buitengesloten en neemt een verkeerde beslissing. Tuur dreigt zijn hele familie, de vriendschap met Lambert en Maartje te verliezen. Hij wil er alles aan doen om deze te redden.

De film speelt zich voor een groot deel af in de Limburgse bossen en de typische mergelgrotten. Bij de start van het verhaal beleeft Tuur de oorlog als een spannende gebeurtenis, maar de verdrietige realiteit van de bezetting dringt steeds meer door. Het ware gezicht van de oorlog komt helemaal naar boven wanneer het geheim van de onschuldige Maartje bekend wordt.

De productie koos voor de hoofdrollen nieuwe gezichten, maar met voldoende ervaring. Zo was Pippa Allen te zien in de jeugdfilm Patatje Oorlog, Joes Brauers heeft twee grote hoofdrollen gehad in de musicals Kruimeltje en Dik Trom en Maas Bronkhuyen speelde eerder de hoofdrol in De Groeten Van Mike! en was te zien in Dolfje Weerwolfje. De drie acteurs weten heel goed neer te zetten hoe de oorlog geweest moet zijn voor kinderen.

Hoe jong de hoofdrolspelers ook zijn, acteren dat kunnen ze! Vooral Brauers laat in de film veel verschillende kanten van Lambert zien. Hij begint namelijk als vriend, verraadt zijn beste vriend en heeft daarna spijt. Zo hebben de kinderen onderling ook verschillende relaties. Vanwege de gelaagdheid van de film is het extra knap dat de jonge acteurs de ontwikkelingen van hun personages zo goed kunnen neerzetten.

Ondanks het sombere onderwerp is Oorlogsgeheimen een leuke jeugdfilm waardoor kinderen op een spannende manier meer van de Tweede Wereldoorlog te weten komen. Vooral door het sterke acteerwerk met een vleugje humor.