One Life

Geplaatst: door Jamaica Vink

BBC Earth Films komt na Deep Blue en Earth terug met een nieuwe bioscoopfilm: One Life. We worden wederom meegenomen naar de meest indrukwekkende uithoeken van onze planeet en krijgen unieke beelden te zien van het dierenrijk. De filmploegen van BBC zijn vier jaar intensief bezig geweest met de opnames van Life. De mooiste beelden uit deze televisieserie zien we nu in One Life terug.

De natuurdocumentaires van de BBC staan bekend om hun prachtige beelden. De zender maakt gebruik van de allernieuwste cameratechnieken, waardoor de filmers in staat zijn om bijzondere verhalen van natuurlijk gedrag vast te leggen. De documentaires blijven je daardoor visueel steeds weer verrassen. Dit geldt zeker ook voor One Life. De beelden zijn haarscherp en door middel van close-ups zien we details van dieren die we met het blote oog niet eens kunnen zien.

In korte fragmenten maken we kennis met het leven van verschillende dieren, verspreid over de hele wereld. Van een olifant tot een vlieg en van een jachtluipaard tot een dolfijn. Ze hebben volgens One Life allemaal dezelfde obstakels in hun leven: opgroeien, het vinden van partners en zorgen voor nageslacht. De dieren proberen ieder op hun eigen manier oplossingen te vinden. Daarnaast willen de filmmakers ons bewust maken van het feit dat wij mensen niet zo gek veel verschillen van dieren. We houden ons immers met dezelfde obstakels bezig.

One life bevat ontroerende, grappige en zelfs spannende momenten. Zo zit je op het ene moment op het puntje van je stoel, wanneer drie jachtluipaarden op een struisvogel jagen. Terwijl je in het volgende stuk weer hardop moet lachen om een stel kapucijnaapjes die met een steen een kokosnoot proberen open te krijgen. De emoties worden versterkt door de subtiele muziek, die zeker een belangrijke bijdrage levert aan de documentaire. De filmmakers weten daarnaast ook goed gebruik te maken van de stilte, zoals in de scène waarbij een jonge steenbok wordt achternagezeten door een vos. Door deze stilte voel je de spanning des te meer.

One Life bestaat uit verschillende fragmenten en wisselt steeds van diersoorten en locatie, maar is van begin tot eind erg goed te volgen. Dat komt vooral door de educatieve voice-over van acteur Daniel Craig. Hij vervult zijn rol als commentator goed en zorgt voor een rode draad in het verhaal. Omdat alles in HD is gefilmd, is One Life visueel fantastisch om naar te kijken. Het merendeel van de fragmenten werd weliswaar al eerder op de BBC uitgezonden, maar het is zeker de moeite om deze haarscherpe docu nu ook op een bioscoopscherm te bekijken.