Onder het Hart

Geplaatst: door Kaylee Kotoun

Vlinders die het leven moet weerspiegelen. De geboorte en de dood. In Onder het Hart zijn het de vlinders die laten zien dat er van alles kan gebeuren in een leven. Het is dan ook niet verrassend dat een vlinder hetgeen is waardoor Masha (Kim van Kooten) en Luuk (Koen de Graeve) elkaar ontmoeten. Ze worden verliefd op elkaar en willen de toekomst met elkaar delen. Helaas slaat het noodlot toe en wordt Luuk ernstig ziek. Heeft hun relatie dan nog wel een kans?

Onder het Hart vertelt het verhaal van biologe Masha, een vrouw die opgaat in haar werk en de ijverige huisarts Luuk ontmoet. De in Breda woonachtige Vlaming is bij het zien van Masha gelijk ondersteboven van haar. Masha daarentegen twijfelt of dit de man kan zijn waarmee ze haar leven wil delen. Het is ook door haar broer (Frank Lammers) dat Masha het toch wil proberen met Luuk.

Hoe verder de relatie zich ontwikkelt, hoe meer Luuk en Masha bij elkaar willen zijn. Helaas is dat niet altijd mogelijk, aangezien Luuk een gescheiden man is en twee dochters heeft uit zijn vorige huwelijk. Dochter Sophie, gespeeld door Hanna Obbeek (Achtste-groepers Huilen Niet), is zelfs van mening dat Masha niets te zoeken heeft bij haar vader en hoopt dan ook dat de relatie snel 'uit' gaat.

Dan slaat het noodlot toe. Luuk is ernstig ziek. Zo ernstig zelfs dat er geen optie meer is dat hij in leven gehouden kan worden. Hij moet de tijd doden tot het moment daar is dat hij doodgaat. Daarom besluit hij terug te gaan wonen bij ex-vrouw Suzanne (Lies Visschedijk, Soof en Gooische Vrouwen) en dochters Sofie en Fleur (Lizzy van Vleuten). Hierdoor komt Masha tussen twee vuren in te zitten, want hoe graag ze bij Luuk wil zijn, het zijn zijn dochters en ex-vrouw die zijn aandacht en beslissingen willen opeisen.

De film is voornamelijk gebaseerd op het toewerken naar het verlies van iemand. Hiervoor heeft regisseur Nicole van Kilsdonk (Patatje Oorlog) gekozen om zoveel mogelijk in te spelen op de gevoelens van de kijkers. Met De Graeve (Tot Altijd, De Helaasheid Der Dingen en Het Leven Volgens Nino) als één van de hoofdrolspelers is dit zeer goed gelukt. Je vóelt namelijk de strijd die Luuk voert tegen zijn ziekte.

Tegelijkertijd laat Kim van Kooten zien dat verliefd zijn op een man die ongeneeslijk ziek is veel met een mens kan doen. Helaas is er ook een minpunt. Er zijn soms scènes die van hot naar her gaan en daardoor ontbreekt op bepaalde momenten een 'echte' verhaallijn. Desondanks een mooi uitgewerkte film over het verlies van iemand.