Olympus Has Fallen

Geplaatst: door Chris Appels

De releasedatum voor Olympus Has Fallen had niet beter kunnen vallen. Kim Jong Un voert dagelijks de spanning op tussen Noord-Korea en het westen wat de film erg actueel maakt. Of dit de film mag baten is echter de vraag.

Olympus Has Fallen draait om het Koreaanse conflict. Wanneer de Noord-Koreanen de Amerikaanse president (Aaron Eckhart) gijzelen, is Mike Banning (Gerard Butler) de enige in het Witte Huis die nog in staat is om hun plannen te dwarsbomen. Als eenzaam opererende agent is het aan hem om de president en alle andere gijzelaars te redden. Op papier heeft de film dus alles in huis om Die Hard het vuur aan de schenen te leggen, de vraag is of dit regisseur Antoine Fuqua en de rest van de makers ook daadwerkelijk is gelukt.

In de praktijk valt dit echter vies tegen. Waar de film uitpakt met een veelbelovend verhaal en een bekende cast, is de uitvoering gewoon bagger. Het verhaal zit vol plotgaten, en de meeste personages rijgen domme beslissingen aan elkaar alsof het niks is. Om alles nog net iets erger te maken, wordt dit vergezeld van een lading Amerikaans patriotisme waar het gemiddelde ministerie van propaganda het benauwd van krijgt. Zélfs dat van Noord-Korea. Dit maakt het vaak erg lastig om de film serieus te nemen omdat het meer weg heeft van satire, dan van een serieus verhaal.

Doet de film dan helemaal niks goed? Nou, de actie is op zich niet verkeerd. Zeker wanneer je op zoek bent naar een film waar aan de lopende band mensen aan flarden worden geschoten, dan zou je je heel misschien nog wel kunnen vermaken met Olympus Has Fallen. Zolang je maar iemand bent die zich over een hoop onnodig drama, rare plotwendingen en soms ook matig acteerwerk kan zetten. Zelfs Morgan Freeman komt in deze film uit de verf als een saaie en inwisselbare acteur.

Heb je nou een biosdate waarbij je toch al van plan was samen weinig van de film te zien, of ben je gewoon bioscoopverslaafd en heb je wekelijks je kick nodig, dán zou je nog kunnen overwegen naar Olympus Has Fallen te gaan. In alle andere gevallen kun je deze film maar beter links laten liggen en je geld steken in een Die Hard DVD-collectie.