No Escape

Geplaatst: door Igor Kondrat

Tranen, zweet en bloed. Daaraan ontbreekt het niet in de film No Escape van regisseur John Erick Dowdle (As Above/So Below). De film begint bloederig met een moordaanslag op de directeur van een westers bedrijf. Een groep rebellen dringt een gebouw binnen. Eerst denk je dat de hoofdpersoon een bewaker is die de boel in de gaten houdt. Maar al snel zie je dat hij met een snelle armbeweging zijn keel doorsnijdt om zich van het leven te beroven.

Na deze bloederige epiloog maken we kennis met de protoganisten van de film: een doodnormaal Amerikaans gezin. Jack Dwyer (Owen Wilson) besluit na een mislukte carrière aan een nieuw project te gaan werken. Daarvoor moet hij zich wel met zijn vrouw (Lake Bell) en kinderen in Zuidoost-Azië vestigen. Op het vliegveld aangekomen blijkt echter niemand op hen te wachten. Gelukkig schiet de Engelse medereiziger Hammond (Pierce Brosnan) te hulp. Hij moet ook naar hetzelfde hotel en brengt het gezin ernaartoe.

De volgende dag begint zonnig, maar al snel blijkt dat er een politieke opstand in het land gaande is. Wanneer Dwyer (Owen Wilson) op pad is om een krant te kopen, breekt de hel los. De film lijkt even stil te staan. Op het doek zie je dat twee groepen mensen tevoorschijn komen. Schreeuwende muziek vormt de achtergrond. Dan botsen lokale ordetroepen en rebellen tegen elkaar. De mannen in blauw worden overlopen en er volgt een bloedbad. Jack rent terug naar het hotel om zijn gezin te beschermen.

De titel No Escape dekt de lading van de film volledig. Het gezin blijft op de vlucht om de rebellen voor te zijn. Er lijkt maar geen einde aan deze nachtmerrie te komen. Mannen met machetes en geweren dringen het vakantieoord waar Jack en zijn gezin verblijven binnen. Moordend gaan ze het hotel door. Zij zijn woedend op de Amerikanen die de watervoorziening beheersen en willen hen allemaal ombrengen.

Het gezin is telkens op de vlucht en weet zichzelf steeds maar weer uit benarde situaties te redden. Als kijker zit je soms op het puntje van de stoel wanneer je ziet hoe de rebellen hen bijna te pakken hebben. Het wordt een kat en muis spel. Soms moet je zelfs een traantje wegvegen wanneer je ziet dat de onschuldige kinderen in een nachtmerrie zijn beland. De hele film door vraagt de oudste dochter om het verhaal van haar geboorte. Pas tegen het einde van de film krijg je het te horen. John Erick Dowdle wil zijn kijkers graag nieuwsgierig houden. Als je een nagelbijter bent dan is bij No Escape een bak popcorn zeker aan te raden.