Nightcrawler

Geplaatst: door Jamy Joy Sens

Dertien kilo kostte het Jake Gyllenhaal (Brokeback Mountain, End Of Watch, Prisoners, Enemy) om in de huid van Lou Bloom te kruipen. Met een ingevallen gezicht, grote blauwe ogen en vettig haar, wekt de werkeloze Lou vanaf het begin sympathie op. Hij is ambitieus, slim en beschikt zonder diploma’s over een breed scala aan kennis door online studieboeken. Op het eerste gezicht lijkt hij een onzekere, kwetsbare man die geen kwade bedoelingen heeft en alleen maar een kans wilt om te werken.

Wanneer Bloom op een nacht in Los Angeles een cameraploeg tegenkomt die een auto-ongeluk aan het filmen is, neemt zijn nieuwsgierigheid het voortouw en volgt hij hen te voet. Hij vangt een telefoongesprek op waarin de cameraman onderhandelt over de verkoopprijs van zijn beeldmateriaal. Twinkelde ogen worden zichtbaar bij het horen van de verkoopprijs. Bloom besluit zijn dievenbestaan in te ruilen voor een zelfstandige baan als nightcrawler, een journalist die politiemeldingen afluistert voor nieuws.

Hij schaft een goedkope videocamera aan en gaat middels een politiescanner opzoek naar verkeersongevallen. Hij verkoopt zijn producties aan Nina (Rene Russo), een producent bij een lokale nieuwszender. De televisieproducente is onder de indruk van zijn opnames. “Het perfecte verhaal is een schreeuwende vrouw met doorgesneden keel die over straat loopt in een goede buurt”, geeft Nina hem mee. Hiermee wordt direct de huidige staat van de media het best beschreven. Geweld voedt de consument en hier maakt ook dit netwerk obsessief gebruik van voor hogere kijkcijfers.

Bloom doet alles voor geld. Zijn totale overgave aan het werk als misdaadverslaggever wordt een verslaving en zijn ingetogen karakter ontpopt zich tot een ware psychopaat die profiteert van tragedie. Hij neemt een assistent in dienst (Riz Ahmed) en deze wordt net als Nina gemanipuleerd en gechanteerd. Voor al zijn trucjes weet hij een psychologisch verklaarbare reden te bedenken waarmee hij wil laten zien dat zijn daden niet onreëel zijn. Wanneer Bloom een slachtoffer van een ongeval wegsleept om hem beter op beeld te krijgen denk je dat hij zijn dieptepunt wel heeft bereikt, maar niets is minder waar.

Debuterend regisseur Dan Gilroy, hij schreef onder andere The Bourne Legacy, heeft een talent voor het in beeld brengen van ongemakkelijke personages. Het personage van Lou Bloom komt volledig tot zijn recht en bezorgt je kippenvel op de armen. Ook de zenuwen van Rene Russo en de goed gespeelde nerveuze acteerprestatie van Riz Ahmed kun je zelf voelen.

De film wordt geen seconde saai. Na een ingetogen begin verandert Nightcrawler in een gruwelijke misdaadthriller met bloedstollende actie.