Nick

door Jamaica Vink

Nick, Genre: Drama, Regie: Fow Pyng Hu, Acteurs: Merijn de Jong, Luna Leijovic, Marcel Hensema, Releasedatum: 16 februari 2012, Speelduur: 90 minuten.

Recensie Nick

“Kill me, but I love myself. I Love myself deeply”, aldus de zesentwintig jarige Nick (Merijn de Jong). Hij vindt zichzelf fantastisch en pest zijn naasten weg met zijn sarcasme. Daardoor wordt hij aan de kant gezet door zijn vriendin Monie (Elisa Beuger) en krijgt na een uitbarsting op zijn werk ook nog eens zijn ontslag. Samen met zijn ex-collega Kristina (Luna Leijovic) reist Nick af naar haar geboorteland Kroatië. Daar gaan ze op zoek naar witte truffels, om ze vervolgens in Nederland weer te verkopen. Maar Nick is ook duidelijk op zoek naar rust én zichzelf.

Dieren spelen een belangrijke rol in Nicks leven. Waar hij problemen heeft met mensen, voelt hij zich duidelijk prettig in de buurt van dieren. En andersom geldt hetzelfde. In de film zien we regelmatig beesten die in het nauw worden gedreven. Zo pakt een man een grote vis uit een vijver en probeert de politie een paard dat is weggelopen tot stilstand te brengen. Al deze dieren willen vrij zijn, net als Nick.

Nick weet gewoon niet hoe hij zich moet gedragen tegenover andere mensen. Eerst is hij heel aardig en vriendelijk, maar een paar seconden later barst hij uit. Zo zegt hij over zijn vriendin Monie bijvoorbeeld: “Weet je waarom ze lekker is in bed? Omdat ze leeg is. Een lege vrouw. Tweeëndertig jaar, alle treinen gemist”. Het is geen wijze beslissing van regisseur Fow Pyng Hu (Jacky, Paradise Girls) om te kiezen voor een gemene en onsympathieke hoofdpersonage. Het is namelijk moeilijk om anderhalf uur lang naar Nick te kijken. Je kan niet met hem meeleven en voelt totaal geen medelijden op de momenten dat hij het moeilijk heeft.

En Nick heeft het ook moeilijk. Hu probeert deze gevoelens over te brengen door middel van beelden. Hij gebruikt hiervoor, net als in zijn vorige films, lange en donkere shots. Deze sluiten perfect aan bij de persoonlijkheid en emoties van het hoofdpersonage. Het is duidelijk dat Hu veel aandacht besteedt aan de vorm van de film. Hierdoor is Nick een artistiek meesterwerk, waarin elk detail klopt. Jammer genoeg is dit wel ten koste van het verhaal gegaan. Het geheel is onduidelijk en leidt tot een nog veel onduidelijker plot.

Hu heeft met Nick wederom laten zien dat hij mooie films kan maken. Alleen mist de prent tegelijkertijd ook een echt verhaal en blijft veel ongezegd. Daarnaast is Nick erg traag, waardoor het zeker niet geschikt is voor iedereen. Hu heeft vooral een portret willen maken van Nicks grillige persoonlijkheid. De worsteling die hij met zichzelf heeft en hoe hij zich ontwikkelt tijdens zijn trip met Kristina naar Kroatië. Er zijn vast mensen die de problemen van Nick begrijpen, maar de meesten zullen zich vooral aan dit onsympathieke persoon ergeren.