Next Goal Wins

door Bart de Bruijn

Amerikaans-Samoa en Australië speelden in 2001 een kwalificatiewedstrijd voor het WK voetbal. Het kleine eilandstaatje Amerikaans-Samoa verloor die wedstrijd met 31-0, de grootste uitslag in een officiële voetbalinterland ooit. In Next Goal Wins kijken Mike Brett en Steve Jamison hoe het land met dat trauma omgaat en volgen ze het vastberaden team dat de weg omhoog wil inslaan.

Amerikaans-Samoa is een eiland met bijna zestigduizend inwoners en is een territorium van de Verenigde Staten. Omdat er bijna geen werk te vinden is sluiten veel volwassenen zich aan bij het Amerikaanse leger en blijven daarna in de V.S. wonen. Het eiland bracht al wat goede worstelaars en American Football-spelers voort, maar stelt helemaal niks voor op voetbalgebied.

Tien jaar na de traumatische 31-0 wacht het eiland nog steeds op de eerste overwinning in een kwalificatieinterland. In uiterste nood wordt de Amerikaanse voetbalbond om hulp gevraagd. Die vonden uiteindelijk maar één coach die de uitdaging aandurfde: Thomas Rongen. Een Nederlander die een paar jaar in de jeugd van Ajax speelde maar de rest van zijn spelers- en trainerscarrière in de Verenigde Staten doorbracht. Hij speurt de wereld af naar spelers met verleden in Amerikaans-Samoa en probeert met hun hun hulp het team naar een positief resultaat te loodsen.

Next Goal Wins vertelt eerst kort het verhaal van het eiland zelf, maar komt pas op gang wanneer het zich op het voetbal richt. Veel kennis van voetbal is niet nodig om de documentaire te kunnen volgen, de film gaat vooral over de mensen binnen het team. Het geeft de documentaire soms het gevoel van een doorsnee jeugdfilm met duidelijke afgebakende personages: de strenge en directe coach, de grapjas, de krachtpatser, de vrouwelijke speler.

De focus ligt vooral op drie personen. Coach Rongen is in het begin te veeleisend maar leert zich aanpassen aan het eiland. Jaiyah Saelua is zowel mannelijk als vrouwelijk en maakt misschien wel de grootste stappen op voetbalgebied. En Nicky Salapu is de keeper die in het doel stond tijdens de traumatische 31-0 en daar nog steeds onder gebukt gaat.

Brett en Jamison kozen een interessant onderwerp voor hun documentaire en maken van Next Goal Wins een echte feelgood film. Na een korte periode van gewenning tussen de coach en het team spat het plezier van het scherm en gun je als kijker het team zijn eerste overwinning ooit.