Need For Speed

Geplaatst: door Jasper van Westen

Dure auto’s doen het vaak goed in films. Zeker wanneer ze ook nog een beetje leuk zijn om naar te kijken. Maar een film waarin de duurste auto’s van dit moment bij elkaar komen, moet wel een jongensdroom zijn. In Need For Speed wordt die droom werkelijkheid. DreamWorks Studios heeft werkelijk alles uit de kast getrokken om de verfilming van de gelijknamige videogames van EA Sports tot een groot succes te maken.

Ondanks dat de meeste racefilms een niet al te ingewikkeld verhaal hebben, zijn ze vaak toch de moeite om naar de te kijken. Het is dan ook niet het verhaal waarvoor je naar dit soort films moet gaan. Je moet gaan om te genieten van de mooie auto’s, de geweldige stunts en de fantastische geluiden. The Fast And The Furious staat momenteel stevig op nummer één als het gaat om populairste racefilms. Regisseur Scott Waugh doet met Need For Speed een serieuze poging om The Fast And The Furious van de troon te stoten. De film heeft niet alleen meer spektakel en duurdere auto’s, maar de films is vooral een stuk realistischer.

Need For Speed draait om Tobey Marshall (Aaron Paul). Hij is eigenaar van een autobedrijf, waar hij samenwerkt met zijn beste vrienden. Het bedrijf verkeert in moeilijke tijden en wanneer de garage dreigt om te vallen, krijgt hij de kans een groot bedrag te verdienen. Hiervoor moet hij in zee met ex-NASCAR racer Dino Brewster (Dominic Cooper). De twee zijn niet bepaald elkaars beste vrienden, maar Tobey heeft geen andere keus. Hij bouwt een speciale Ford Mustang, die voor een flink bedrag wordt verkocht.

Een deel van het bedrag zou naar Tobey gaan, maar het loopt niet zoals hij had gedacht. Tobey belandt onterecht in de gevangenis en wanneer hij twee jaar later vrijkomt, is hij uit op wraak. Hij wil Dino terugpakken tijdens de De Leon race, dé race onder de undergroundraces. Om hier te komen moet hij nog wel twee dagen richting de start van de race rijden. De reis hier naartoe wordt hem niet gemakkelijk gemaakt. Meerdere malen heeft hij de politie achter zich aan en zijn rivaal doet er alles aan om Tobey niet aan de start te laten verschijnen.

Ondanks dat er in de film zeer zeldzame auto’s als een Bugatti, drie Koenigseggs en een McLaren P1 schitteren, krijgen de Amerikanen het toch weer voor elkaar om de halve film te laten draaien om een echte Amerikaanse Muscle Car (de Ford Mustang). Ondanks dat is de film een genot om naar te kijken, vooral door auto’s en de geluiden daarvan.

Je komt als kijker een stukje dichterbij auto’s die je normaal gesproken niet zo snel zult zien. Zeker door de scènes die van achter het stuur zijn gefilmd. Wat de film speciaal maakt zijn de goede actiescènes. In The Fast And The Furious zijn veel stunts nog met de computer gemaakt. In Need For Speed lijkt alles echt te zijn.

De film heeft op het laatste moment nog een 3D-conversie gekregen. Of dit de film ten goede komt is nog maar de vraag. De 2D-versie is in ieder geval een aanrader en autoliefhebbers zullen bij deze film hun vingers zeker aflikken.