My Week With Marilyn

My Week With Marilyn, Genre: Drama, Regie: Simon Curtis, Acteurs: Michelle Williams, Kenneth Branagh, Eddie Redmayne, Releasedatum: 26 januari 2012, Speelduur: 99 minuten.

Recensie My Week With Marilyn

Je moet heel wat lef hebben om Marilyn Monroe te durven spelen. Het icoon en sekssymbool van de jaren ’50 heeft een veelzijdige persoonlijkheid en hoewel My Week With Marilyn maar een korte tijd laat zien uit het leven van Marilyn Monroe, zien we alle kanten van haar voorbijkomen. Eigenlijk kan alleen Marilyn Monroe het beste Marilyn Monroe spelen, maar Michelle Williams (Blue Valentine) doet haar recht aan en komt er heel dicht bij in de buurt.

My Week With Marilyn is gebaseerd op het gelijknamige boek van Colin Clark (Eddie Redmayne) en vertelt zijn verhaal over het maken van de film The Prince and the Showgirl (1957) waarin Marilyn Monroe samen met Sir Laurence Olivier (Kenneth Branagh) de hoofdrol heeft. Clark is assistent-regisseur op de filmset en het verhaal draait om de week waarin hij veel met Marilyn optrekt, haar rondleidt door Engeland en een kortstondige affaire met haar heeft wanneer haar man haar even alleen laat als hij terug naar de Verenigde Staten reist.

Niet alleen vertolkt Michelle Williams haar persoonlijkheid perfect, ook van haar zachte manier van praten, haar loopje en haar mimiek heeft zij zich meester gemaakt. We zien de verleidelijke mannen-manipulerende Marilyn die altijd haar zin krijgt, maar ook de kwetsbare, bijna labiele, Marilyn en de onzekere actrice. Een kant van Marilyn die ze tegelijkertijd weet te gebruiken om constant bevestiging te krijgen. Ook zien we Marilyn in haar publieke show-girl rol, hoe ze als geen ander weet te flirten met de fotocamera’s van de pers. Michelle Williams weet het allemaal goed neer te zetten.

Net zoals het boek wordt de film vertelt vanuit Colin Clark. Hij staat aan het begin van zijn carrière bij het maken van The Prince and the Showgirl. Een nogal naïeve jongen die als een blok voor Marilyn valt, en daarvoor een relatie met Lucy (een kleine rol voor Emma Watson), het type girl next door, laat schieten. Hoewel te betwijfelen is of Clark daadwerkelijk een affaire met Marilyn heeft gehad, maakt het voor de film eigenlijk niet uit of het zijn fantasie is of niet. Iedereen kan zich er iets bij voorstellen en het zou best weleens zo gegaan kunnen zijn.

Het is een prachtige film waarin Marilyn Monroe weer even tot leven komt. De film werkt door een relatief korte periode uit haar leven te vertellen. Zo wordt een overdosis Marilyn voorkomen. Het verhaal had hier en daar misschien iets meer kunnen worden uitgediept, maar de overweldigende acteerprestatie van Michelle Williams compenseert dat.