Muppets Most Wanted

Geplaatst: door Alette Kreuze

“We’re doing a sequel. That’s what we do in Hollywood. And everybody knows that the sequel is never quite as good.” Dit is de aftrap van Muppets Most Wanted door Kermit de Kikker en Fozzie Beer waarmee ze alle verwachtingen van de kijker proberen weg te nemen. Ook zij zijn zich bewust van het cliché dat rondom vervolgfilms hangt en zetten met het openingsnummer alvast, enigszins onterecht, de toon voor de rest van de film.

Muppets Most Wanted pakt de draad op waar de vorige film was geëindigd. De groep vraagt zich af wat ze moeten doen nu ze weer bij elkaar zijn. Ze besluiten op wereldtournee te gaan en roepen hiervoor de hulp in van manager Dominic Badguy (Ricky Gervais). Zoals zijn naam echter al doet vermoeden, heeft Dominic bepaald niet het beste met de Muppets voor en worden ze eigenlijk in de val gelokt door het criminele evenbeeld van Kermit: Constantine.

Constantine is nog maar net ontsnapt uit een Siberische gevangenis en weet met behulp van zijn “nummer twee” van plek te wisselen met Kermit. Deze belandt vervolgens in de gevangenis, terwijl Constantine de rol van Kermit probeert over te nemen in de show van de Muppets. Beide kikkers hebben moeite zich aan te passen aan hun nieuwe omgeving, maar vinden naar verloop van tijd allebei enigszins hun draai.

Na de eerste film in 1979, The Muppet Movie, komt nu alweer de achtste film naar het witte doek van de wereldwijd meest geliefde groep poppen. Muppets Most Wanted trekt daarmee alle registers open en lijkt een onbeperkte hoeveelheid beroemdheden tot zijn beschikking te hebben die allemaal maar al te graag hun opwachting maken in de film.

Muppets Most Wanted is één groot zoekplaatje aan beroemdheden, maar een paar springen er toch wel uit. De belangrijkste is Danny Trejo die in deze film zichzelf speelt op een manier die je zeker niet van hem gewend bent. Voor het eerst zal je ‘Machete’ zien dansen en zingen alsof het een lieve lust is. Verder komen ook Tom Hiddleston, Stanley Tucci, Usher, Christoph Waltz en vele anderen voorbij in de meest aparte rollen. Even knipperen met de ogen kan dan ook echt niet, want voor je het weet heb je weer een bekende kop gemist.

Hoe leuk het ook is om al deze beroemdheden voorbij te zien komen, doet het ook een beetje af een de Muppets zelf. Het lijkt alsof de makers bang zijn dat de poppen het op eigen kracht niet zullen redden. Het resultaat hiervan is een overdaad aan cameo’s die soms zwaar overbodig zijn, met een aantal zeer goed geplaatste uitzonderingen daargelaten.

De Muppets bewijzen met Muppets Most Wanted wel dat na al die jaren ze nog steeds er toe doen en nog lang niet door hun materiaal heen zijn. De film vormt een goed vervolg op hun grote comeback van 2012 en is zeker de moeite waard om te gaan kijken. De film zit boordevol humor die dusdanig flauw is vaak dat het juist heel goed werkt. De makers en de cast gaan er vol voor en nemen zichzelf overduidelijk niet al te serieus waardoor een ontzettend vermakelijke film ontstaat. De jongere generatie zal van dit alles misschien wat minder gecharmeerd zijn, maar voor iedereen die met de Muppets zijn opgegroeid: gaat dat zien!