Mr. Popper’s Penguins

Geplaatst: door Monique Schijff

Komedies met Jim Carrey zijn altijd een succes (Bruce Almighty, The Truman Show). Ervaring met dieren op de set had hij ook al; toen hij in 1994 de film Ace Ventura: Pet Detective maakte. Ook pinguïns in een film zijn altijd grappig. Dat is te zien aan het succes van animatiefilms als Happy Feet, Surf's Up en Madagascar. De vraag is of je ook een leuke film kunt maken door te werken met zes levende pinguïns. Het antwoord is: ja.

Jim Carrey speelt Mr. Popper, een man die als kind in de steek is gelaten door zijn vader, en nu ironisch genoeg net als zijn vader leeft voor zijn werk en daardoor gescheiden is van zijn vrouw en zijn kinderen weinig ziet. Wanneer hij de pinguïns krijgt toegestuurd van zijn vader, moet hij er in eerste instantie niets van weten. Ze zijn hem alleen maar tot last met hun onschuldige, maar net zo ondeugende streken.

De zes pinguïns worden allemaal gestereotypeerd zoals in het sprookje de zeven dwergen, zo is er onder andere een 'Stinky' (juist ja, die laat veel scheten), een 'Captain' (de leider), een 'Loudy' (deze pinguïn maakt veel te veel lawaai) en een 'Nimrod' (de Dopey van het stel). De combinatie van de zes verschillende pinguïns samen zorgt voor veel humor.

Een leuke gimmick in de film is de taal die gehanteerd wordt door de assistente van Mr. Popper, genaamd Pippi (Ophelia Lovibond). Ze spreekt bijna alleen maar met woorden die beginnen met de letter 'P'. Knap geschreven, maar in de uitvoering wordt het soms nogal onverstaanbaar met haar Britse accent. Het zal een hele opgave zijn voor de vertalers om al die woorden ook in het Nederlands met de 'P' te laten beginnen.

Mr. Popper's Penguins is een geestige en vermakelijke film voor jong en oud. Een echte familiekomedie. De pinguïns zijn enorm aandoenlijk en grappig, en dat geldt ook voor Jim Carrey. Sommige capriolen van de pinguïns zijn misschien iets over de top en totaal niet realistisch, iedereen weet dat pinguïns niet kunnen vliegen, maar kinderen zullen het geweldig vinden.

Het is ontroerend om te zien hoe de pinguïns een gezin bij elkaar bijbrengt, en wat dat betreft hadden de makers de film misschien beter rond kerst kunnen uitbrengen. De film ademt kerst op en top, de kou, de sneeuw, het avontuur en de gezinshereniging, ze passen allemaal in de formule voor een kerstfilm.