Movie 43

Geplaatst: door Sonny Kempkes

De zogenaamde superproducties, films waarin een grote groep bekende acteurs op komt draven, zijn steeds meer in opkomst. Zie onder andere New Year's Eve en Valentine’s Day. Nu is er een komisch equivalent in Movie 43. Een serie ‘grappige’ scènes die de grens opzoeken van wat een mens kan verdragen.

De kapstok voor het verhaal waar de reeks korte scènes aan opgehangen wordt is de zoektocht van drie jongens naar de zogenaamde ‘Movie 43’, het ergste filmpje ooit. Het zou zo erg zijn dat je je na het zien ervan je ingewanden uitkotst. In de zoektocht naar dit filmpje struinen ze de krochten van het internet af. De video’s die ze tussendoor vinden zijn de eerder genoemde korte scènes waar de film uit bestaat.

Er zijn kosten noch moeite gespaard een indrukwekkende cast samen te stellen. Oscarwinnaars en toptalenten uit de filmwereld stonden kennelijk te springen om aan dit project mee te werken (of de producers hebben jarenlang chantabel materiaal verzameld). Het is echter treurig om vast te stellen dat de topcast de film op geen enkele manier naar een hoger niveau kan tillen. Zo zien we Halle Berry, Hugh Jackman, Emma Stone, Gerard Butler, Kate Winslet, Naomi Watts, Richard Gere en vele anderen een dieptepunt in hun carrière bereiken.

Het gebeurt niet vaak dat een film al na vijf minuten de hevige drang oproept weg te rennen, maar laat dat maar over aan de ballen aan de nek van Hugh Jackman. Ja, u hoort het goed. Ballen aan zijn nek. Dat is het niveau waar Movie 43 mee begint en vanaf dan wordt het alleen maar flauwer. Saillant: Jackman die een Oscarnominatie op zak heeft voor Les Misérables is volgens geruchten in Hollywood nu volstrekt kansloos voor het felbegeerde beeldje door zijn rol in dit gedrocht.

De film is één lange aaneenschakeling van smakeloze poep- en piesgrappen. Waar dit helemaal niet erg hoeft te zijn (Ted, Van Wilder) werkt het hier erg op de zenuwen. De makers zijn gegaan voor een hele hoge grappendichtheid, van deze grappen is echter maar een handvol een glimlach waard. De rest is ronduit om te janken.

Er is geen één goede reden te noemen waarom iemand Movie 43 zou moeten zien, behalve misschien voor de liefhebbers van zelfkastijding. De film is flauw en plat zonder grappig te zijn en wekt enkel irritatie op. De grote groep aan Hollywoodsterren zet zichzelf voor lul en heeft geen enkele toegevoegde waarde. De film is een marteling om uit te zitten en een onprettig alternatief voor het uitkotsen van je darmen. Met andere woorden: Movie 43 lost de belofte aan het begin van de film in.