Mortdecai

Geplaatst: door Linda van Dijk

Er is haast geen personage waar Johnny Depp nog niet van in de huid is gekropen. Van piraat tot gangster, hij lijkt het allemaal te kunnen. Met David Koepps tenenkrommende Mortdecai lijken Depps hoogtijdagen echter definitief voorbij te zijn. Dit is Johnny Depp hoe je hem nog nooit gezien hebt en waarschijnlijk ook liever niet gezien had.

Kunsthandelaar Charlie Mortdecai (Johnny Depp) reist in Mortdecai samen met zijn lijfknecht Jock (Paul Bettany) de hele wereld over op zoek naar een lang verloren schilderij. Het is van vrij groot belang dat het schilderij in de juiste handen valt, het rekeningnummer van een bankrekening vol Nazigeld staat namelijk achterop. Dat wil je natuurlijk niet in criminele handen zien.

Mortdecai is echter alles behalve een Bondfiguur en wordt ook nog eens flink gedwarsboomd door verschillende partijen. Agressieve Russen, de vervelende inspecteur Martland (Ewan McGregor) en zijn beeldschone vrouw Johanna (Gwyneth Paltrow) zijn daar slechts een kleine greep uit. Al heeft die laatste vooral problemen met het belachelijke snorretje dat op Depps bovenlip prijkt. Haar commentaar is geheel terecht - het ziet er namelijk niet uit - maar het is wat overbodig om hier elke tien minuten van de film weer ruzie over te hebben.

Dat is ook meteen waar het grootste pijnpunt van de film ligt: de dialoog. Waar het plot absoluut potentie heeft en wat verrassende twists bevat, wordt dat bijna volledig afgedaan door de personages. Mortdecai is een typetje van een typetje. Zelfs de veelzijdige Depp komt er niet mee weg, het is té nep. De gesprekken tussen de verschillende personages zorgen voor plaatsvervangende schaamte. Ook de humor komt niet echt van de grond. Zo af en toe zit er een goede grap in, maar voor een komedie slaat Koepp de plank toch echt volledig mis.

Wat de film daarentegen op momenten toch vermakelijk maakt, zijn verrassend genoeg de actiescènes. Lijfknecht Jock is inhoudelijk misschien geen hoogvlieger, maar zijn screen time tovert automatisch een glimlach op je gezicht. De scènes waarin hij Mortdecai volgt om hem keer op keer uit de brand te helpen, zijn de leukste momenten uit de hele film. Gelukkig is Mortdecai een angsthaas die zich continu in de nesten werkt en dat levert flink wat hilarische situaties op. Wilde achtervolgingen en bizarre ontsnappingen; ze maken veel goed.

Hopelijk heeft Depp met deze film zijn dieptepunt bereikt. Na zijn grootste flop ooit kan het alleen maar beter worden. De hoop is nu gevestigd op de komende Pirates of the Caribbean film, die uitkomt in 2017, zodat Jack Sparrow ons het vertrouwen in Depp weer een beetje terug kan geven. Zolang Mortdecai maar in de kast blijft.