Monte Carlo

door Monique Schijff

Monte Carlo, Genre: Komedie, Regie: Thomas Bezucha, Acteurs: Selena Gomez, Leighton Meester, Katie Cassidy, Releasedatum: 28 juli 2011, Speelduur: 109 minuten.

Recensie Monte Carlo

Er was eens een doodnormale tiener, Grace, uit Texas. Jarenlang spaarde ze voor een week vakantie in Parijs. Eenmaal in Parijs met haar beste vriendin en haar stiefzus zit alles tegen. Het weer is slecht, de hotelkamer vies en de tourbus gaat haastig langs alle toeristische attracties. Dan wordt Grace plotseling aangezien voor een verwende Engelse beroemdheid en belanden de drie meiden in de wereld van luxe, rijkdom en knappe prinsen in Monte Carlo. Ze hebben dan eindelijk de vakantie van hun leven, helpen het goede doel en ze leefden alle drie nog lang en gelukkig.

Dat is Monte Carlo in een notendop, een oppervlakkig sprookje. De brave Grace en haar dubbelganger, de bitchy Cordelia Winthrop Scott, worden gespeeld door Selena Gomez. Een grote ster van Disney en overduidelijk voor de rol gecast vanwege het grote aantal fans dat ze heeft. Babyface Gomez heeft weinig uitstraling op het witte doek en hoewel de naam Grace anders doet vermoeden, is ze zeker geen Grace Kelly. Anders is dat bij Leighton Meester (we kennen haar uit Gossip Girl) in de rol van Meg, de stiefzus van Grace die tegen haar zin in Grace moet vergezellen op haar vakantie. Zij is de enige die nog wat diepgang in haar karakter weet aan te brengen, voor zover dat mogelijk is in deze film.

De film en personages bevatten veel inconsistenties. De drie hoofdpersonen zijn allemaal ontzettend braaf, ondanks het feit dat ze identiteitsfraude plegen. Toch een serieuze misdaad. Dit wordt in de film goedgepraat omdat ze er niet alleen zelf beter van worden, maar er ook het goede doel, weeskinderen in Roemenië, mee helpen. De romantische verhaallijnen zijn behoorlijk saai; de liefde spat niet bepaald van het scherm. De jongens in de film fungeren overduidelijk alleen als eye-candy. Zoals de knappe Australische Luke Bricey in de rol van Riley, de grote liefde van Meg.

Monte Carlo is een clichématig en voorspelbaar prinsessensprookje, bedoeld voor tienermeisjes. De identiteitsruil in het buitenland doet denken aan films van de Olsen-tweeling en de film The Lizzie McGuire Movie. Het is een luchtige romantische komedie die op zich best lekker wegkijkt. Helaas zitten er weinig leuke grappen in en is de romantiek ook niet echt spannend. Je ziet ver van te voren al aankomen hoe de film zal aflopen en wat dat betreft had de speelduur van de film wel zo'n twintig minuten korter mogen zijn.