Monsieur Lazhar

door Chris Appels

Monsieur Lazhar, Genre: Drama, Regie: Philippe Falardeau, Acteurs: Mohamed Fellaq, Sophie Nélisse, Émilien Néron, Releasedatum: 15 maart 2012, Speelduur: 94 minuten.

Recensie Monsieur Lazhar

Het verhaal van Monsieur Lazhar speelt zich af op een kleine basisschool in Montréal. Wanneer de lerares van een van de klassen zelfmoord pleegt is het schoolbestuur dringend op zoek naar vervanging. Bachir Lazhar, een immigrant uit Algerije, grijpt deze kans zo snel mogelijk aan om aan de slag te kunnen als leraar.

Mohamed Fellaq verdient voor zijn rol als Bachir Lazhar zeker de nodige complimenten. Hij zet het titelkarakter prachtig weg als een leraar die zich sterk moet houden voor de klas terwijl hij zelf ook met de nodige persoonlijke problemen kampt. Erg geloofwaardig en oprecht geacteerd. Ook de leerlingen in zijn klas verdienen alle lof voor hun spel. Waar kinderen vaak nog matige acteerprestaties leveren zit Monsieur Lazhar vol leuke en diverse karaktertjes.

Het verhaal van de film wordt erg rustig opgebouwd. Je merkt dat een hoop personages in de knoop zitten met hun gevoelens zonder dat je weet waarom precies. Dit is echter niet storend. Het maakt je als kijker juist nieuwsgieriger naar wat er achter elke persoonlijkheid in de film schuilgaat. Langzaamaan wordt door kleine confrontaties tussen de verschillende karakters steeds meer duidelijk van wat er precies speelt. Deze verschillende interacties zijn interessant opgebouwd en zorgen er dientengevolge voor dat de film nooit gaat vervelen.

Enig klein minpunt aan de film is dat de kleine conflicten nooit echt leiden tot een groter geheel. Waar de film wel een paar emotionele scènes bevat, komt het nooit echt tot een grote climax. Aan de andere kant past dit ook wel weer mooi bij het bescheiden karakter van de film en doet het uiteindelijk recht aan het ingetogen einde.

Dit alles maakt Monsieur Lazhar tot een erg aandoenlijke film die niet voor niets een Oscar-nominatie in de wacht sleepte voor “Best Foreign Language Film”. Het kleine wereldje tussen de muren van het klaslokaal, vol leuke en intrigerende personages, zorgt ervoor dat de film al snel de juiste snaar raakt. Als je dit koppelt met de bovengemiddelde acteerprestaties is er weinig meer aan te merken op deze film. Voor een intiem, liefelijk drama met een lach en een traan kun je Monsieur Lazhar dus absoluut als filmhuiswerk in je agenda zetten.