Moneyball

Geplaatst: door Danny van Schooten

Het zal je maar overkomen, dat er een film over je wordt gemaakt en jij wordt gespeeld door mooiboy der mooiboys Brad Pitt. Wat blijkt? Daarvoor hoef je alleen maar een stugge sport als honkbal fundamenteel te veranderen. De Amerikaan Billy Beane het. De film Moneyball gaat over zijn loopbaan als manager bij de Oakland Athletics, toentertijd een dwerg vergeleken met grote clubs als de New York Yankees en de Boston Red Sox.

We treffen Billy Beane (Pitt) wanneer zijn team de laatste wedstrijd van het seizoen verliest van de Yankees en onvermijdelijk, zoals elk jaar, zijn beste spelers ziet verhuizen naar grotere clubs voor groter geld. Bovenin meedoen lijkt uitgesloten. De eigenaar van de club houdt zijn hand stevig op de knip, en zijn scouts werken traag en houden vast aan ouderwetse waarden.

Maar dan ontmoet hij Peter Brand, gespeeld door Jonah Hill. Peter, een verlegen econoom van Yale, steekt wat bleekjes af bij de charismatische Billy. Maar Peter is de sleutel die Billy zoekt om zijn vicieuze cirkel te doorbreken. Peter leert hem namelijk om geen spelers meer te kopen op basis van hun reputatie, maar op basis van hun statistieken. Wat maakt het uit als een pitcher raar gooit? Als hij maar punten pakt. En wat maakt het uit als een speler geen bal kan werpen? Als hij maar honkslagen maakt. Billy en Peter zetten een systeem in elkaar waarin wiskundig wordt gekeken hoeveel spelers waard zijn wanneer je alleen kijkt naar hun statistieken. Als gevolg worden populaire spelers verkocht en wordt er plaats gemaakt voor mindere goden die door iedereen over het hoofd waren gezien.

Moneyball speelt zich vooral buiten het veld af en is geen typisch, voorspelbaar sportsuccesverhaal. En dat valt te prijzen. De film leunt op een sterk en interessant verhaal en het spel tussen Pitt en Hill is in meerdere scènes zeer geslaagd. Maar in de tweede helft van de film, als het team successen begint te boeken, flirt Moneyball een aantal keer openlijk met de voorspelbare en sentimentele stijl zoals we die al vaker hebben gezien in sportfilms.

Toch is deze film interessant, om meerdere redenen. Als eerste laat het zien wat er gebeurt als je de emoties en bijgeloof uit de sport haalt en het eens puur zakelijk gaat bekijken. Daarnaast geeft het verhaal een uniek beeld van de dagelijkse beslommeringen van een van de populairste sporten in de Verenigde Staten.

Billy wil veranderingen doorvoeren, maar stuit op een muur van verzet. Zoals vaker in topsport werken hier ook grote ego’s en stugge mensen. De film laat zien dat hoewel er altijd geschreeuwd wordt om veranderingen, het er iedere keer op neer komt dat iedereen er bang voor is en uiteindelijk zijn eigen hachje probeert te redden. Doen dit al overeenkomsten oproepen met de bestuurscrisis die momenteel aan de gang is bij Ajax? Hoewel Johan Cruijff nog maar moet bewijzen of hij de club fundamenteel kan veranderen...