Mission: Impossible - Ghost Protocol

door Bart de Bruijn

Mission: Impossible - Ghost Protocol, Genres: Avontuur, Aktie, Thriller, Regie: Brad Bird, Acteurs: Tom Cruise, Jeremy Renner, Simon Pegg, Releasedatum: 21 december 2011, Speelduur: 133 minuten.

Recensie Mission: Impossible - Ghost Protocol

Mission: Impossible is een beetje de Amerikaanse James Bond. De actie, de gadgets, de vrouwen, de bad guys, in veel opzichten lijkt de filmserie - die al aan deel vier toe is - op zijn Britse tegenhanger. Zelfs door de spanningen tussen de Amerikanen en de Russen lijkt Mission: Impossible - Ghost Protocol op de films rond 007. Het verschil is dat Ethan Hunt (Tom Cruise) er niet alleen voor staat. Het is meer een team effort.

Op het gebied van gadgets verslaat dit deel van de reeks de Bond-films zelfs. Maar alhoewel de hi-tech snufjes Tom Cruise en zijn mannen flink helpt is duidelijk te merken dat de vaardigheden en de moed van de teamleden de doorslag geeft. Het prettige van de stunts in dit vierde deel is dat er ook regelmatig wat fout gaat.

Gadgets vallen uit, sprongen en klimpartijen gaan niet perfect of Hunt en zijn team worden betrapt. Het maakt de film wat realistischer dan de zoveelste actiefilm waarin de held steeds net niet wordt geraakt en daarna met enkele schoten een heel leger uitschakeld. Nee, Hunt raakt zelfs af en toe gewond en moet dan zijn achtervolging half mank vervolgen.

Ghost Protocol ziet er prachtig uit. Vooral als de actie zich verplaatst naar de woestijnstaat Dubai. Regisseur Brad Bird maakt goed gebruik van de mogelijkheden van deze locatie. In en om de hoogste toren ter wereld rent, klimt en springt Tom Cruise rond dat het een lieve lust is. Zeker geen scène voor mensen met hoogtevrees. En Dubai heeft regelmatig last van zandstormen en toevallig ook als Hunt de badguy van deze film moet achtervolgen. Het leidt tot een bijzondere achtervolgingsscène, je ziet geen hand voor ogen, maar je kan de achtervolging toch goed volgen.

Dat is een verdienste van regisseur Brad Bird die vooral bekend werd door de animatiefilms Ratatouille en The Incredibles. De films vielen op door een duidelijk verteld verhaal en amusante actie en achtervolgingsscènes. Bij zijn stap naar live action heeft Bird die eigenschappen knap kunnen vasthouden.

Mission: Impossible - Ghost Protocol is meer een team effort dan veel andere actiefilms. Belangrijk is dan dus dat het team een beetje op elkaar ingespeeld is en alle acteurs dat kunnen overbrengen. Cruise is duidelijk de leider, Jeremy Renner wordt steeds meer een echte actieheld en de komische terzijdes komen vaak op naam van Simon Pegg. Alleen het personage van Paula Patton blijft nogal vlak. Iets wat helaas ook gezegd moet worden over de bad guys.