Mijn Vader is een Detective: De Wet van 3

Geplaatst: door Jamaica Vink

"Voor alles is een logische verklaring en ik heb hem bijna", zegt detective Max (Cees Geel) tegen zijn zoontje Sam (Tjeerd Melchers) over zijn nieuwste klus. Een aantal dagen daarvoor heeft de 14-jarige Mara (Tara Hetharia) de detective in de hand genomen om haar vermiste moeder, Ramira (Marline Williams), op te sporen. Max heeft zo zijn twijfels als Mara vertelt over de spoken die haar lastig vallen sinds haar moeder is verdwenen, maar besluit haar toch te helpen.

Samen met Sam en zijn vrienden Sterre (Jasmin Pasteuning) en Ortwin (Rick Mackenbach) gaat Max op onderzoek uit. Mara woont in een woonwagenkamp op een speciale locatie, Het Paradijs genoemd. Eenmaal op het oord aangekomen, gebeuren er inderdaad rare dingen: zo rolt er uit het niets een bal tegen de voet van Max en maakt een kapotte tram die al jaren stilstaat ineens geluid.

Alle mogelijke daders van de verdwijning bevinden zich op het oord: de jongere zus van Ramira, Helen (Peggy-Jane de Schepper), de man van Helen, Chris (Daniël Boissevain), de vriend van Ramira, Jesse (Jesse Faber), en zijn moeder Aurora (Willeke van Amelrooy). Sam en Ortwin komen er al snel achter dat er iets mis is met Mara en haar familie en zetten alles op alles om ze te ontmaskeren.

Mijn Vader is een Detective: De Wet van 3 is net als zijn voorloper, Het Forteiland, weer gefilmd op een mooie locatie; een bosrijk gebied met een griezelig tintje. Je hoeft Het Forteiland niet per se te hebben gezien, De Wet van 3 is een op zichzelf staand verhaal, ken je door het zien van de eerste film de karakters en de onderlinge relaties van de personages beter.

Het camerawerk is goed, zeker de shots die genomen zijn vanuit de bosjes waardoor het net lijkt of de personages bespiedt worden. Na een aantal scènes komen er steeds kleine fragmenten van de rituelen en de sfeer in Het Paradijs. De zware en duistere muziek maakt de griezelsfeer compleet. Maar net als het eerste deel, bevat de film slechte dialogen. Daarnaast is het acteerwerk van Melchers, Pasteuning, Mackenbach en Hetharia niet bijster goed. Naast musicalrollen hebben zij pas in een aantal andere films gespeeld, dus is het begrijpelijk dat ze het niveau van Geel niet halen.

De hele film is vrij vaag en pas tegen het einde kom je erachter hoe alles in elkaar zit. Door spanning, horror en veel humor onderscheidt deze film zich van andere kinderfilms. De film zal daarom een groot succes zijn bij de doelgroep, kinderen tussen de acht en de vijftien jaar. Zij hebben waarschijnlijk geen enkel probleem met de moeizame dialogen en het matige acteerwerk. Iedereen die boven de doelgroep zit, zal de film clichématig en slap vinden.

De Wet van 3 is de tweede film van de reeks Mijn Vader is een Detective. We zien het detectiveteam snel weer terug; het derde en laatste deel van de reeks, De Competitie, is afgelopen zomer opgenomen.