Mees Kees

door Rutger Otto

Mees Kees, Genre: Familiefilm, Regie: Barbara Bredero, Acteurs: Willem Voogd, Sanne Wallis de Vries, Felix Osinga, Releasedatum: 3 oktober 2012, Speelduur: 81 minuten.

Recensie Mees Kees

Mees Kees is een stagiair. Hij vervangt de juf van groep 6b, die met zwangerschapsverlof is. Kees heeft nog nooit voor de klas gestaan en hoe dat precies werkt, lesgeven, weet hij ook niet precies. Maar groep 6b is dol op hem. Ook Tobias bloeit weer helemaal op, want sinds zijn vader er niet meer is, ging het met hem niet zo lekker op school.

Mees Kees’ manier van lesgeven is heel anders dan dat van de juf. Naar haar luisterde niemand, en dan stuurde ze regelmatig de hele groep uit de klas. Iedereen op het matje bij de strenge directrice Dreus (Sanne Wallis de Vries). Maar Mees Kees (Willem Voogd) maakt de lessen leuk. Met biologie kijken ze DVD’s over ‘reuzenspinnen op Mars’ in een versierd lokaal en ze mogen gewoon eten in de klas, onder het mom van ‘voedselproject’.

Tobias (Felix Osinga) heeft nooit brood bij zich. Dat krijgt hij dan van zijn beste vriend Sep, bij wie hij na school altijd gaat spelen. ’s Avonds warmt Tobias een magnetronmaaltijd op. Zijn moeder maakt namelijk geen eten voor hem. Ze ligt de hele dag in bed. Op school ontfermt Mees Kees zich al gauw over de jongen. Voortaan neemt hij extra brood mee voor Tobias en na school krijgt hij bijles in ‘grote getallen’, wat hetzelfde betekent als flipperen in de snackbar.

Mees Kees is de verfilming van de eerste paar delen uit de populaire, gelijknamige boekenreeks van schrijfster Mirjam Oldenhave. In 2010 was Mees Kees het kinderboekenweekgeschenk. Dat de film er kwam leek dus een kwestie van tijd. Tijs van Marle schreef het script en wist het hart van de boeken in tact te houden. Mees Kees zit vol met humor, maar is bij vlagen ook ontroerend.

Zo is de band tussen Mees Kees en Tobias hartverwarmend, en de interactie met de rest van de klas vaak heel grappig. Als Mees Kees de kinderen iets leert, is het vaak per ongeluk. Hij is wat kinderlijk, drinkt cola in plaats van koffie, maar echt zo iemand waar je als kind graag mee gezien wil worden. Ook de rol van Sanne Wallis de Vries als larpende directrice Dreus is hilarisch, hoewel eigenlijk iedereen in de film een beetje bang voor haar is. Haar voorliefde voor de Middeleeuwen neemt ze gewoon mee naar haar werk, op haar kamertje staat een troon en een harnas en haar ideeën over lesgeven zijn ook niet altijd meer van deze tijd.

Jong en oud zal zich snel thuisvoelen bij Mees Kees. Het plezier van de film straalt er vanaf. Een feelgood film die je met een fijn gevoel de bioscoopzaal doet verlaten. De muziek laat af en toe wat te wensen over, bij emotionele scènes overdrijft het iets in de dramatiek en de rapnummers passen soms ook niet helemaal, maar ach, rap is ín bij de jeugd. De tekst tijdens de eindcredits klopt echter wel: Mees Kees is master.

Lees hier onze interviews met regisseur Barbara Bredero, Mees Kees-schrijfster Mirjam Oldenhave en de hoofdrolspelers uit Mees Kees.