Meek's Cutoff

door Rutger Otto

Meek's Cutoff, Genre: Drama, Regie: Kelly Reichardt , Acteurs: Michelle Williams, Will Patton, Paul Dano, Releasedatum: 9 augustus 2012, Speelduur: 104 minuten.

Recensie Meek's Cutoff

We schrijven het jaar 1845, wanneer Stephen Meek als gids opereert aan de Oregon Trail. Deze route loopt dwars door Amerika, van Missouri tot aan de monding van de Columbia Rivier bij Washington en Oregon. Twee eeuwen geleden werd de route vaak gebruikt door pioniers die in het westen een nieuw leven wilden opbouwen. Vaak ging er een gids mee. Zoals Stephen Meek. Hij bood reizigers een alternatieve route, inmiddels bekend als Meek’s Cutoff.

Het is misschien handig om deze voorkennis te hebben als je Meek’s Cutoff (de filmversie) gaat kijken. Want ook al is het verhaal maar heel losjes op de waarheid gebaseerd, het scheelt een hoop vragen als: ‘waar is dit?’, ‘waar gaat de reis heen?’ en ‘waarom deze reis?’. Die uitleg biedt de film namelijk niet.

Drie gezinnen trekken door de Oregon Trail met hun huifkarren en hun ietwat gestoorde gids Stephen Meek. Ooit waren zij onderdeel van een grotere groep pioniers, met meer families. Maar Meek wist een kortere route en deze drie gezinnen gaan met hem mee. Maar het duurt niet lang voordat ze beginnen te twijfelen. Stephen Meek lijkt geen idee te hebben waar ze heen gaan. In ongewis vervolgen ze hun reis, met de hoop water te vinden, want de voorraad raakt op.

Dan blijkt dat een roodhuid de karavaan volgt. Hij wordt gevangen en meegenomen in de hoop dat hij, als bewoner van het gebied, hen naar water zal brengen. Daar waar Meek de indiaan ziet als minder dan een wild beest, zorgt één van de vrouwen voor de man en ziet hem niet als bedreiging, maar als mens. Het thema ‘omgaan met vreemdelingen en hun cultuur’ is zo actueel als maar kan en de metafoor is duidelijk.

Zoals altijd in een traditionele westernfilm ligt het tempo ook in Meek’s Cutoff heel laag. De muziek  blijft beperkt tot een minimum. Het kraken van huifkarren of rammelen van pannen wordt juist versterkt. Ook de wijdse shots van de stoffige woestijn zijn wonderschoon aanwezig. Hoewel je over ‘wijds’ kunt twisten, want de film is in beeldverhouding 4:3 geschoten. Een zeer opvallende en gewaagde keuze van regisseur Kelly Reichardt, daar waar westerns, meer nog dan andere films, altijd een zo wijds mogelijke beeldverhouding kennen. Maar Reichardt wilde de toon van Meek’s Cutoff op deze manier beklemmender maken en slaagt daarin.

En toch overtuigt Meek’s Cutoff niet helemaal. Er gebeurt te weinig, de personages (op misschien Stephen Meek na) komen niet tot leven en het verhaal leidt naar niets. Het duurt wel even voor je in de film zit, als dat al gebeurt. De learning curve om te kijken is hoger dan de spanningsboog en de film beantwoordt geen enkele vraag die het oproept. Je kunt Meek’s Cutoff omschrijven als ‘existentieel’, maar in dit geval dekt het woord ‘saai’ de lading ook wel.