Margin Call

Margin Call, Genre: Thriller, Regie: J.C. Chandor, Acteurs: Kevin Spacey, Paul Bettany, Jeremy Irons, Releasedatum: 10 november 2011, Speelduur: 110 minuten.

Recensie Margin Call

Het waren winnaars, de spelers die in 2008 de bankencrisis veroorzaakte. Ook al werd er meer geld verloren dan er bestond, ook al was het spel gedoemd te mislukken. In Margin Call krijgen de grote boze geldwolven een gezicht. Knappe koppen, in strakke pakken, uit wiens mond soepele oneliners klinken. De monstercast weet het te verkopen, de droom van gouden bergen, tot het bittere eind.

Het verhaal speelt zich af gedurende 24 turbulente uren, bij een fictieve verzekeringsbank aan de vooravond van wat één van de grote financiële crises uit de geschiedenis van het kapitalisme zou worden. Hoofdrolspeler en producer Zachary Quinto speelt Peter Sullivan, een low level risk management analist, die een onvoorstelbare ontdekking doet. Voortbordurend op het werk van zijn juist ontslagen manager, gespeeld door Stanley Tucci, ontrafelt hij een wirwar aan formules waaruit een schokkende conclusie spreekt; de geldmachine is kapot. En hoe!

Met behulp van zijn collega Seth (Penn Badgley), wordt manager Will Emerson, gespeeld door een magistrale Paul Bettany, uit de kroeg getrokken en begint het nieuws zijn weg naar de top. Via “het geweten” van de organisatie, briljant vertolkt door een pafferige Kevin Spacey, naar de falende “queen of numbers” in de persoon van Demi Moore, via de “de beul” (ijskoude pretty boy Simon Baker), naar de opportunistische “Captain of Industry”, John Tuld (Jeremy Irons). Die je gezicht laat lachen en je hart laat huilen met zijn ijzersterke portret van een broodnuchtere, maar meedogenloze topmanager.

Regisseur en scenarist JC Chandor weet de spanning en het tempo hoog te houden, zonder enige hulp van explosies, bloedvergieten of de chirurgisch versleutelde borsten van Demi Moore. Het is een klein verhaal, maar omdat iedereen weet wat er daarna gebeurde komt het toch hard aan. De scherpe dialogen en het uitstekende acteerwerk maken dat de kijker meegesleurd wordt in de wervelstorm van persoonlijke belangen, ethische kwesties en potentiële gevolgen. Die prachtig weergegeven worden in zowel ingetogen dialogen als dramatische speeches.

De afloop van de film en de uitkomst van de strijd zijn eenieder welbekend, maar terwijl de credits rollen en jij je opmaakt voor je volgende consumptie zul je je misschien, net als Peter Sullivan in de film afvragen; “Do you think that is right?”.