Mannenharten 2

Met bijna een half miljoen bezoekers was Mannenharten één van de grote Nederlandse filmhits van 2013, begin 2014. Hoewel die eerste film niet iedereen volledig kon overtuigen, ook ons niet, werd al behoorlijk snel een vervolg aangekondigd. In tegenstelling tot veel andere sequels is dat een betere film geworden dan de voorloper.

Mannenharten 2 pakt de draad op waar de eerste film eindigde: het aanbellen van Dennis (Barry Atsma) bij zijn jeugdliefde (Jelka van Houten). Maar verder zijn er behoorlijk grote verschillen ten opzichte van de voorloper. Zo is hoofdpersoon Frank (Teun Kuilboer) bijvoorbeeld in dit tweede deel niet te zien. En waar de mannen in film 1 nog samenkwamen in de sportschool om hun liefdeslevens te bespreken, is er in de sequel geen enkele scène waarin de vijf hoofdpersonen Dennis, Tim (Daan Schuurmans), Wouter (Jeroen Spitzenberger), Niels (Fabian Jansen) en nieuwkomer Younes (Mingus Dagelet) samen te zijn zien.

Wel hebben zij natuurlijk ieder weer hun eigen liefdessores. De aalgladde muziekproducer Dennis valt als een blok voor zangeres Remy (Maartje van de Wetering), maar zij moet niks van hem weten. Tim komt terug van zijn wereldreis, zegt over yogalerares Maria (Liliana de Vries) heen te zijn, maar zodra hij haar bij toeval treft in een file, blijkt van dat statement niks over.

Wouter vermaakt zich uitstekend met zijn eigen sappenbar, maar vindt tegelijk dat zijn geliefde Nicole (Katja Herbers), inmiddels een succesvol kinderboekenschrijfster, wel érg close is met haar uitgever. Die jaloezie leidt tot enkele hilarische gebeurtenissen. Niels volgde een louche versiercursus en brengt het daar geleerde nogal lomp in de praktijk tijdens zijn werk als portier in een jeugdherberg. Maar niet zonder succes.

En dan is er nog nieuwkomer Younes, een fietskoerier die naarstig op zoek is naar een prachtige jonge vrouw (Bo Maerten) waar hij na een concert een onvergetelijke nacht beleefde. Maar hij heeft geen telefoonnummer en zij blijkt wars van social media en is dus onvindbaar. Younes gebruikt zijn werk in de hoop haar tijdens één van zijn fietsritjes te treffen.

Veel van hetzelfde ben je geneigd te zeggen, maar daarmee doe je Mannenharten 2 echt wel te kort. Oké, de nieuwe titelsong Een Echte Man van Frank Boeijen en The Opposites' Willem de Bruin is weliswaar niet zo sterk als het naar de eerste film vernoemde nummer van BLØF en Nielson, de film is wél aanmerkelijk beter. Dat komt vooral doordat regisseur/scenarist Mark de Cloe zich dit keer niet druk hoefde te maken over karakterontwikkeling. We kennen de belangrijkste personages immers al uit de eerste film, dus kon alle aandacht naar het verhaal.

En dat werpt zijn vruchten af, Mannenharten 2 heeft veel meer diepgang en vaart dan de op het Duitse Männerherzen gebaseerde eerste film. Ook lijken Atsma, Spitzenberger, Jansen en Schuurmans zich comfortabeler te voelen in hun personages. Grappen komen beter uit de verf, de cameravoering van de Belg Jan Moeskops is prachtig en Mingus Dagelet zal menig vrouwenhartje sneller laten kloppen. Waar Alles Is Familie een Grote Ster maakte van Benja Bruijning, zal Mannenharten 2 dat voor Dagelet doen. Waren we na de aankondiging van de komst van dit vervolg vooral sceptisch, nu hebben we vooral zin in een derde film.