Magic Mike

Magic Mike, Genre: Romcom, Regie: Steven Soderbergh, Acteurs: Channing Tatum, Matthew McConaughey, Alex Pettyfer, Releasedatum: 12 juli 2012, Speelduur: 109 minuten.

Recensie Magic Mike

Toen de alom geroemde regisseur Steven Soderbergh aankondigde dat hij een film zou gaan maken over mannelijke strippers, liepen Hollywood’s verwachtingen hoog op. Wat niemand had verwacht was dat hij er een typische romantische komedie van zou maken maar dan met strippers in de hoofdrol.

Magic Mike is losjes gebaseerd op het strippersverleden van Channing Tatum. De acteur werkte op zijn achttiende zo’n acht maanden als stripper. Hij vertelde dit aan Soderbergh en die zei: “Als jij een script schrijft, dan regisseer ik.” Tatum speelt Mike, een 32-jarige stripper die de 19-jarige Adam (Alex Pettyfer) onder zijn hoede neemt.

Door te veel verhaallijnen te willen combineren zit Soderbergh zichzelf dwars. Hij werkt er niet duidelijk één uit en creëert zo gebeurtenissen die hij niet goed weet te laten samenhangen. Zoals de onvermijdelijke en clichématige beginnende romance tussen Mike en Adam’s zus Brooke (Cody Horn). Dan zijn er nog de plannen van Mike om zijn eigen meubelmakerij te beginnen en de plannen van zijn baas (Matthew McConaughey) om een tweede stripclub te openen in Miami. Ondertussen maakt Adam nog een dealer kwaad en begint Mike aan zijn levensstijl te twijfelen.

Dit alles wordt opgevuld door veel halfnaakt dansende mannen, gekronkel over een podium en de bijbehorende hoeveelheid drugs en seks. Soderbergh zet het wel neer op zijn eigen manier. Geëxperimenteer met de camera zorgt voor zowel vervelende als mooie shots. De rijdende en soms zelfs glijdende camerabewegingen passen bij de sexy sfeer van de film. Enkele keren toont het camerawerk perfect wat centraal staat in Magic Mike: de alles behalve subtiele bewegingen van ontblote mannen.

Soderbergh heeft de gewoonte om zoveel mogelijk sterren te verzamelen voor zijn films, maar deed dat dit keer niet. Hij gaf de voorkeur aan de vrijwel onbekende Alex Pettyfer en Cody Horn. En hoewel Channing Tatum en Matthew McConaughey alles behalve nieuwkomers zijn, halen ze het niet bij George Clooney die voorheen jarenlang samenwerkte met Soderbergh. Wat Magic Mike dan ook mist is een echte hoofdrolspeler met sterk spel. Toch lijkt Soderbergh van Tatum gecharmeerd te zijn, want na Haywire en Magic Mike zal hun derde samenwerking volgend jaar te zien zijn in The Bitter Pill.

Door van Magic Mike een romantische komedie te maken, sloeg Soderbergh de plank mis. Het script is niet sterk en de grapjes werken niet of nauwelijks. Het is overduidelijk dat de ontblote bovenlijven van Tatum en Pettyfer het vrouwelijk publiek naar de bioscoop moet lokken. Dat zal nog wel lukken, want door choreografieën zoals die op It’s Raining Men, inderdaad compleet met paraplu’s en regenjassen, krijgen zij wat ze willen: een oppervlakkig liefdesverhaal waarin ze uitgebreid de lichamen van mannen kunnen bekijken.