Madagascar 3: Europe's Most Wanted

door Sebastiaan Quekel

Madagascar 3: Europe's Most Wanted, Genres: Komedie, Animatie, Regie: Eric Darnell, Acteurs: Ben Stiller, Chris Rock, Frances McDormand, Releasedatum: 12 juli 2012, Speelduur: 93 minuten.

Recensie Madagascar 3: Europe's Most Wanted

Het ontbeert DreamWorks de laatste paar jaar aan innovatie. De Amerikaanse animatiestudio teert eenvoudig op sequels en spin-offs als Puss in Boots, Kung Fu Panda 2 en Shrek Forever After. Ze speelt op safe en vindt het blijkbaar niet erg om steeds weer nieuwe dimensies aan filmreeksen toe te voegen. Zo ook nu met Madagascar 3: Europe's Most Wanted, alweer het derde deel in een niet meer dan aardige komediereeks dat qua opbrengsten en heisa eigenlijk nooit in de buurt is gekomen van The Lion King of Toy Story.

Regisseur Eric Darnell had slechts zeven jaar nodig om Madagascar uit te laten groeien tot een volwaardige trilogie. Toen de 52-jarige Amerikaan bekendmaakte bezig te zijn met dit nieuwe deel, zorgde dat voor een lichte tumult. Madagascar: Escape 2 Africa was vooral meer van hetzelfde en haalde bij lange na niet het niveau van het origineel. Omwille hiervan riep Darnell de hulp in van co-writer Noah Baumbach, niet bepaald de persoon van wie je zou verwachten dat hij een Dreamworksprent zou schrijven.

Klaarblijkelijk is ‘ie ertoe in staat. Net zoals de voorgaande delen gaat Europe's Most Wanted vliegensvlug van start. De eerste actievolle achtervolgingsscéne begint zelfs al na vijf minuten, hetgeen wel wat rommelig en ongemakkelijk aanvoelt. De makers geven niet echt ruimte voor verhaalontwikkeling en duiken meteen in het avontuur. Zoals de titel impliceert trekken Alex de leeuw, Marty de zebra, Melman de giraf en Gloria het nijlpaard door tal van Europese landen. Ze reizen mee met een circus, om zo uiteindelijk terug te keren naar waar ze horen:  de New Yorkse dierentuin.

Natuurlijk gaat dit niet zonder slag of stoot. De verbeten dierenvangster Chantal DuBois en haar legertje agenten doen er alles aan om het leven van Alex en zijn vrienden tot een hel te maken. Waarom deze duivelse, Franse antagonist juist hén wil vangen, wordt niet echt duidelijk. Haar beweegredenen zijn zo slap dat ze al gauw sterk op gedreven- en geloofwaardigheid inlevert. Een geforceerd Frans accent en slappe humor weet het ook niet echt te compenseren. Eigenlijk gaat dit op voor (bijna) alle nieuwe personages.

Nee, het zijn weer de psychotische pinguïns en Julien de makikoning die voor de geslaagde grappen in dit Madagascar-avontuur zorgen. Vooral laatstgenoemde weet met zijn krankzinnige liefde voor een groteske circusbeer de show te stelen. En wanneer de helden zich dan officieel bij dit circus aansluiten, mag het grote avontuur beginnen. Maar helaas, dat blijft uit. Waar we gewend zijn dat we in een animatiefilm door de hoofdpersonages meegenomen worden op een belangrijke missie, laat Madagascar 3 dat na. De film is in principe een aaneenschakeling van losse (maar wel leuke) scénes die weinig in dienst lijken te staan van een groter geheel.

Aan het eind zakt zelfs het hele concept achter Madagascar als een kaartenhuis in elkaar. Immers wordt het grote obstakel van de vorige films - op een ander continent geraken - hier in één simpele scène schaamteloos opgelost. We weten dat de regisseur tijdens het maken van Madagascar zich niet aan alle wetten van de logica houdt, maar om zoiets essentieels zó makkelijk op te lossen, gaat zelfs voor een animatiefilm wel wat ver.

Gelukkig voegen de driedimensionale beelden - in tegenstelling tot Dreamworks’ vorige productie Puss in Boots - heel wat toe. De film is duidelijk met de technologie in het achterhoofd ontworpen. Er zijn bepaalde scénes waarbij de dieren hun circusacts uitvoeren en die zijn in combinatie met het 3D-effect visueel oogstrelend. De vliegende karakters en de kleurrijke neoneffecten vallen in positieve zin op, iets dat Madagascar 3 ook meteen een stuk aantrekkelijker en vooral leuker maakt. Dit maakt de prent tot één van de mooiste driedimensionale animatiefilms van het moment.

Madagascar is geen briljante animatiereeks en dit derde deel verandert daar niet veel aan. Het is vooral doorhameren op een verouderd concept dat inmiddels wel zijn glans verloren heeft. De plot is flinterdun en de humor lang niet zo sterk als in het eerste deel. Het is nu wachten totdat Dreamworks een spin-off met de pinguïns in de hoofdrol gaat uitbrengen. En heel eerlijk gezegd: dat verdienen ze ook.