Machete Kills

Geplaatst: door Sonny Kempkes

De film Machete verscheen in 2010 en was geïnspireerd door een fake trailer voor de double bill Grindhouse. De trailer was erg populair en er was uiteindelijk genoeg draagvlak voor een film van regisseur en scenarioschrijver Robert Rodriguez. Machete werd een aardig cultsucces, en slaagde door de combinatie van geslaagde grappen en over de top geweld. Nu is het tijd voor een vervolg.

Machete wordt door de Amerikaanse president (Carlos Estevez aka Charlie Sheen), een sigaar rokende, whisky drinkende rokkenjager, gevraagd een Mexicaanse kartelleider te doden. Dit is de start van een bloederige reis vol flauwe grappen en ontploffingen en letterlijk schietende tieten. Het flinterdunne verhaal lijkt een aantal keer te eindigen maar blijft door plottwists maar door en door gaan.

Waar het eerste deel vol zat met humor en bizarre actie lijkt dat in dit vervolg op alle fronten minder te zijn. De actie verveelt zelfs na een tijdje. In het geval van deze film kan je dus zeggen dat overdaad schaadt. Zelf het blik sterren dat is opengetrokken om extra publiek aan te spreken weet de film niet te helpen. Onder andere Lady Gaga, Antonio Banderas en Cuba Gooding Jr. worden als beeldvulling gebruikt.  Gooding Jr. is de enige die nog wat lachers op zijn hand weet te krijgen.

Op zijn missie wordt Machete onder andere gedwarsboomd door een hoerenmadam gespeeld door Sofia Vergara. De bloedmooie vrouw die in Modern Family erg komisch uit de hoek kan komen is in deze rol een verschrikkelijk irritant schreeuwende feeks met bewapende genitaliën. Ook Mel Gibson komt voorbij als wapenhandelaar met een voorliefde voor Thunderbird uniforms. Hij is gelukkig wel in staat een grappige rol neer te zetten.

De alweer 69-jarige (!!) Danny Trejo is de belichaming van Machete. Hij speelt het personage met verve, al hebben we nu wel gezien wat het eendimensionale figuur allemaal kan. Neuken, schieten en een beetje voor zich uit grommen. Misschien wordt het tijd zijn machete aan de wilgen te hangen.

Machete Kills is op alle fronten minder dan zijn voorganger. Inspiratieloze ontwikkelingen zorgen ervoor dat het script steeds meer verzuipt in zinloze actie, hier kan de sterrencast weinig aan veranderen. Naar een derde deel - waar flink naar gehint wordt - zullen velen dan ook niet uitkijken.