Lucy

Lucy mag vanuit wetenschappelijk oogpunt a shitload of crap zijn, zelden zul je zo aan het denken gezet zijn door een sci-fi als door de nieuwste van Luc Besson.

De Franse regisseur/scenarioschrijver/producent Luc Besson heeft altijd een zwak gehad voor sterke vrouwelijke personages die boven zichzelf uitstijgen in hoogst vermakelijke actiefilms. Neem bijvoorbeeld Milla Jovovich in The Fifth Element, Anne Parillaud in Nikita en natuurlijk Natalie Portman in onze Fijne Filmklassieker Léon. Nu is het de beurt aan Scarlett Johansson om het uiterste van zichzelf te eisen.

De Amerikaanse geeft op fraaie wijze gestalte aan Lucy, een studente die er lustig op los feest in Taipei. Door toedoen van haar scharrel Richard (Eurovisie Song Festival-presentator en Kapringen- en Spies & Glistrup-acteur Pilou Asbaek) komt ze echter in handen van een stel Aziatische gangsters, geleid door Mr. Jang (Min-Sik Choi uit de originele Oldboy, dus niet de remake met Josh Brolin). Lucy wordt samen met een drietal andere toeristen ingezet als drugsezel, waarbij een verpakking met de nieuwe syntetische drug CPH4 operatief in haar maag geplaatst wordt.

Wanneer Lucy vervolgens duidelijk niet gezind is van de halve aanranding door haar bewaker, geeft deze haar enkele ferme trappen in haar maagstreek. Daarbij scheurt de verpakking en komt een deel van de CPH4 in haar bloedbaan terecht. Dit zorgt er niet voor dat Lucy overlijdt aan een overdosis, maar juist in staat blijkt een soort supervrouw te worden doordat ze meer van haar hersencapaciteit kan aanspreken. Juist, eenzelfde reactie als Bradley Cooper als talentloze schrijver in Limitless overkwam.

Wat daarvan uiteindelijk de effecten zullen zijn, leren we tussendoor tijdens een college van de Amerikaanse neuroprofessor Samuel Norman (Morgan Freeman) in Parijs. Hij is absoluut expert op het gebied van het benutten van hersencapaciteit, al is zijn studie vooral gebaseerd op aannames. Want zelfs het zoogdier dat het meest optimaal zijn hersens gebruikt, de dolfijn, spreekt nog steeds maar twintig procent van het brein aan.

De langzaam in een soort Neo uit The Matrix - ook al eens Fijne Filmklassieker - transformerende Lucy stuit via het wereldwijde web op Norman en neemt uiteindelijk ook de benen naar de Franse hoofdstad. Gevolgd door de gangsters natuurlijk, die toch wel graag hun drugs terug willen van Lucy en de drie andere, door een gealarmeerde Franse rechercheur opgepakte, smokkelaars.

Lucy is een doldwaze achtbaan, zowel qua verhaal als montage, waarbij je - oh ironie! - je verstand het beste gewoon op nul kunt zetten. Alhoewel, Besson slaat in zijn eerste regieklus sinds Malavita ook flink op de filosofische tour. Niet vaak zal een sci-fi actiefilm je zo aan het denken hebben gezet over bestaan en tijd als met deze film het geval is. Al wordt het natuurlijk nooit té serieus. Althans, laten we maar hopen dat dat de bedoeling van Besson was.