Lovelace

Geplaatst: door Remco Visser

De film Deep Throat maakte van hoofdrolspeelster Linda 'Lovelace' Boreman een onmiddelijke beroemdheid. Dat haar leven na de opnames van de omstreden film alles behalve stabiel was, is echter minder bekend. De makers van Lovelace proberen hier verandering in te brengen.

Deep Throat was in 1972 - lang voordat het Internet en de daarbij behorende makkelijke toegang tot porno bestond - een enorm fenomeen. Zes jaar later doet hoofdrolspeelster Linda Lovelace echter een boekje open over hoe haar succesjaren werkelijk waren verlopen. Achter alle pracht en praal van haar leven ging een schrijnend verhaal van geweld en vernedering schuil.

Dit contrast hebben regisseurs Rob Epstein en Jeffrey Friedman proberen te vertalen naar het witte doek, maar echt werken doet het niet. De film begint met het succesverhaal van Lovelace, waarin ze als 21-jarige afscheid neemt van haar ouderwetse ouders en preutse levensinstelling. Halverwege de film krijg je als kijker echter een kijke achter de schermen, en word je geconfronteerd met de schaduwzijde van al het succes.

Desalniettemin blijf je als kijker de hele film lang vooral een afstandelijke toeschouwer, een vlieg op de muur. Je bent vooral getuige van het reilen en zeilen rond de opnames van Deep Throat en alle marketing erna, maar echt betrokken bij het leven van Linda Lovelace raak je nooit. En dat komt vooral omdat Linda Lovelace zelf vooral een passant in haar eigen leven lijkt, Amanda Seyfried komt daardoor meer over als figurante dan als daadwerkelijke hoofdpersoon.

Hierdoor is er vooral veel ruimte voor de vele bijrollen die de film kent. Peter Sarsgaard schittert als dominante en misbruikende echtgenoot Chuck Traynor, maar vooral (de onherkenbare) Sharon Stone overtuigt als de teleurgestelde moeder van Lovelace.

Toch blijf je als kijker vooral achter met het idee dat Lovelace nergens in haar leven écht invloed had op hetgeen haar overkwam. Pas tegen het einde ruimen de makers wat ruimte in waarin de hoofdpersoon duidelijk kan maken wat ze er zelf van vond. En dat is rijkelijk laat, als je verwacht naar een biopic te kijken.

Lovelace blijft - in het verlengde van hoofdonderwerp porno - vooral heel oppervlakkig, en lijkt vooral te willen cashen op de naam Linda Lovelace. En dat is nou juist waar de dame zelf het grootste deel van haar leven tegen heeft gestreden.