Looper

Geplaatst: door Alette Kreuze

Tijdreizen is nog niet uitgevonden, maar over dertig jaar wel. Hierbij hebben we het dan niet over dertig jaar vanaf nu, maar over dertig jaar vanaf 2044, het jaar van waaruit Looper zijn verhaal vertelt. Tijdreizen is het centrale thema van deze sciencefiction actiethriller die zowel geschreven als geregisseerd is door Rian Johnson en welke menigeen zal verrassen.

Het tijdreizen wordt door zogenaamde Loopers gebruikt om mensen uit de toekomst in het heden te vermoorden. Dit doen zij in opdracht van de maffia uit de toekomst. In deze toekomst is tijdreizen reeds uitgevonden, maar al snel verworden tot een illegale aangelegenheid. Doordat het in die tijd echter ook vrijwel onmogelijk is geworden om eenvoudig van lijken af te komen, wordt het tijdreizen door de maffia gebruikt om de mensen waar zij van af willen terug in de tijd te sturen om daar vermoord te worden. De slachtoffers worden hiermee ontraceerbaar voor de autoriteiten, want in het heden bestaan ze niet en in de toekomst zijn er geen sporen van hun verdwijning te vinden.

Joe (Joseph Gordon-Levitt) is zo’n Looper. Hij verdient veel geld en leeft een goed leven. Althans, totdat hij de enige regel overschrijdt die er voor Loopers bestaat: laat je doelwit nooit ontsnappen, zelfs al ben je het zelf. Wanneer zijn volgende doelwit zijn oudere ik blijkt te zijn, twijfelt Joe net even te lang waardoor zijn oudere evenbeeld de kans krijgt te ontkomen en Joe’s leven volledig op zijn kop komt te staan.

Driemaal is scheepsrecht voor regisseur Rian Johnson met Looper, waar hij tevens het script voor heeft geschreven. De film zit op briljante wijze in elkaar en kan opgaan voor zowel de beste sciencefiction film van het jaar, als de beste actiethriller. Los van dit spektakel wekt de film echter ook een belangrijke gewetensvraag op bij de kijker die je het beste kan vergelijken met de volgende: zou jij baby Hitler hebben vermoord als je destijds had geweten wat er van hem zou worden? Of zou je hem gedurende zijn leven in de juiste richting proberen te duwen om op die manier te voorkomen dat hij de dictator zou worden die hij was?

Joseph Gordon-Levitt zet met Looper de puntjes op de i wat betreft zijn filmjaar. Na het grote succes van films als 50/50 en The Dark Knight Rises, kan nu echt niemand meer om hem heen. Hij draagt de film goeddeels en ontpopt zichzelf tot een echte “leading man” waar wij ongetwijfeld in de toekomst nog veel van gaan horen. Hij is echter niet de enige kracht binnen de cast van Looper. Bruce Willis verrast als de oudere versie van Joe en Emily Blunt floreert onder de regie van Johnson.

Het is moeilijk om negatieve punten aan Looper naar voren te halen. Natuurlijk, niets is perfect, maar deze film komt er wel verdomd dichtbij. Het verhaal zit slim in elkaar, het voert een aantal morele kwesties op die de kijker aan het denken zet, de cast is geweldig goed bij elkaar gezocht en de special effects zijn op prachtige wijze uitgevoerd.

Johnson gaat duidelijk voor de subtiele aanpak en is hierdoor zeer doeltreffend. De kijker kan zich hierdoor goed vinden in het verhaal, want de toekomst zoals die er uit ziet in Looper blijkt over het grote geheel gezien niet zo veel af te wijken van onze werkelijkheid.

Met Looper heeft de wereld van de sciencefiction films er een echt pareltje bij gekregen. De film is voor zowel fans van het genre, als alle andere filmliefhebbers, absoluut een aanrader en een bezoekje aan de bioscoop meer dan waard.