London Has Fallen

door Gio Borsboom

London Has Fallen draait net als zijn voorganger Olympus has Fallen om de Amerikaanse President Benjamin Asher (Aaron Eckhart) en zijn bodyguard Mike Banning (Gerard Butler). Deze keer wordt het Witte Huis niet belegerd, maar worden wereldleiders aangevallen in London. Waaronder dus de Amerikaanse president. De terroristen zijn met grote aantallen en goed voorbereid. Asher & Banning moeten alles doen om uit de handen van de terroristen te blijven.

In London has Fallen zit een actueel aspect. De tegenstander is deze keer geen land, maar een Arabische organisatie, die doet denken aan IS. De terroristen plannen een aanslag in Londen tijdens de begrafenis van de Engelse premier, waarbij alle wereldleiders aanwezig zijn.

London is een rep en roer. Bezienswaardigheden worden verwoest en verschillende wereldleiders leggen het loodje. Vermomd, als hulpdiensten, nemen de terroristen de boel over, maar één ding is nog niet gelukt: de Amerikaanse president ontvoeren en doden op een livestream voor de hele wereld. Asher is namelijk nog in leven met zijn beschermengel Banning.

Wat deze film typeert is eigenlijk de opbouw. Ze zijn zo bezig om Mike Banning over te laten komen als badass die alles aankan, dat het behoorlijk ongeloofwaardig wordt. Banning mist namelijk bij het begin van de aanslagen geen kogel. Alles is raak. Eigenlijk zou Die Hard in London een betere naam zijn. Wanneer je het vergelijkt met voorganger Olympus has Fallen valt er wel een patroon op: Herhaling van zetten.

Opnieuw een verrader, wederom de Amerikaanse president in een benauwde situatie en opnieuw Banning die in zijn eentje de uitzichtloze situatie doet keren. Met recht voorspelbaar te noemen. Gelukkig is er wel wat nieuws. Regisseur Babak Najafi volgt Banning door de straten van London door alle vuurgevechten heen, wat zorgt voor een fris aspect. Je volgt Banning tijdens de huis-tot-huisgevechten, waardoor er een soort videospelgevoel aan hangt.

Ben je op zoek naar een film waarbij je weinig hoeft na te denken, kijk dan niet verder. Deze film is een aanrader voor liefhebbers van hersenloze actie, waarbij één man het verschil maakt tegen tientallen tegenstanders. Een licht vleugje - lees: de aroma - van verheerlijking van Amerika hangt er aan vast. Het ironische is wel dat de held van het verhaal gespeeld wordt door een Schot.

Een typische vervolgfilm, waarbij de regisseur teruggrijpt naar veel elementen uit het eerste deel. Moraal van het verhaal: bespaar jezelf het geld en wacht gewoon op de DVD of tot de film op Netflix staat.