LOL: Laughing Out Loud

door Alette Kreuze

LOL: Laughing Out Loud, Genre: Romcom, Regie: Lisa Azuelos, Acteurs: Miley Cyrus, Demi Moore, Ashley Green, Releasedatum: 5 juli 2012, Speelduur: 97 minuten.

Recensie LOL: Laughing Out Loud

De tijden zijn veranderd. Waar vroeger brieven en telefoontjes dé manier waren om jezelf uit te drukken, zijn dat tegenwoordig de sociale media. Door toedoen van dit feit hebben afkortingen als LOL, OMG en SMH een vaste plek ingenomen binnen het dagelijkse taalgebruik van de gemiddelde tiener die op deze aardbol rondloopt (en eigenlijk ook bij het gros van de volwassenen, maar dat geheel terzijde). Het was maar een kwestie van tijd tot we deze afkortingen terug zouden vinden in een filmtitel en bij deze is dit nu het geval met LOL: Laughing Out Loud.

Behalve dat LOL binnen de kringen van sms en sociale media voor Laughing Out Loud staat, is het in deze film ook de bijnaam van de zestienjarige hoofdpersoon Lola (Miley Cyrus). Zij en haar vrienden beleven hun puberteit in een wereld waarin sociale media als YouTube en Facebook een belangrijke plaats innemen bij het omgaan met zaken als vriendschap, liefde en bemoeizuchtige ouders. Wanneer Lola’s moeder, Anne (Demi Moore), het dagboek van haar dochter onder ogen krijgt, realiseert zij zich hoe groot de communicatiekloof tussen haar en haar dochter is geworden en probeert ze deze op niet altijd even handige wijze weer te dichten.

LOL: Laughing Out Loud kan het beste getypeerd worden als puberdrama. Voeg hier vervolgens nog eens een flinke lading clichés aan toe en dan heb je een aardig beeld van een tienerfilm die helaas maar weinig onderhoudend is, met vrijwel geen verrassingen van begin tot eind. Dit is echter nog wel te verwachten van een film als deze en het grootste struikelblok voor de kijker blijkt vooral de ongegeneerde product placement te zijn. Dit is op een dusdanig niet subtiele wijze in de film verwerkt dat je af en toe het gevoel krijgt dat je naar een zeer lange commercial zit te kijken met alle bijbehorende kazige momenten.

Het verhaal van LOL: Laughing Out Loud en de film als geheel laat dus veel te wensen over, maar dit geldt helaas ook voor de acteurs. Hoewel in principe iedereen het er best aardig vanaf brengt, is het absoluut geen hoogstandje op acteergebied. Demi Moore is nog maar een schim van de actrice die ze ooit was in G.I. Jane en Miley Cyrus blijft nog altijd een hoog gehalte Hannah Montana bevatten wat resoneert in vrijwel alle rollen die ze op zich neemt. Het is dus nog even wat langer wachten tot de dag dat ze weet los te komen van dit karakter en een echte actrice wordt die als een kameleon in allerlei verschillende rollen kan kruipen. Met deze rol is dit in ieder geval jammer genoeg nog niet het geval.

Het niveau van LOL: Laughing Out Loud ligt dus helaas niet erg hoog, maar dat maakt de film wel weer zeer laagdrempelig. Dit zal ongetwijfeld niet aan iedereen besteed zijn, maar wanneer je op zoek bent naar een simpele film die redelijk vermakelijk is, dan is het een aardige manier om een paar uurtjes in de bioscoop te vertoeven op een regenachtige dag.