Logan

Geplaatst: door Daphne van Hoolwerff

De oude generatie X-Men komt ten einde en een nieuw tijdperk dient zich aan in deze derde en laatste film met Wolverine/Logan als titelpersonage, geregisseerd door James Mangold (The Wolverine). En dat gebeurt met een combinatie van snoeiharde actie en ontroerende momenten.

Rollende hoofden en lichamen die gespiesd worden: fans van bruut geweld kunnen met Logan hun hart ophalen. Toch zit er te midden van alle tumult ook een emotioneel randje aan de film. Dat moet ook wel, deze X-Men is een stukje duisterder dan de meeste X-Men films. De toon is grauw en moedeloos, maar weet desondanks een hoopvolle noot aan te dragen.

Logan speelt zich af in de toekomst, wanneer alle X-Men uitgestorven zijn. Wanneer we Wolverine weer ontmoeten, zit hij dan ook behoorlijk aan de grond. Hij leeft in een hut in afzondering en wil met niemand meer iets te maken hebben. Dit alles verandert wanneer Logan onverwachts een Mexicaans kloondochtertje blijkt te hebben dat al net zulke scherpe klauwen heeft als hijzelf en getraind is tot moordwapen. Hierdoor scherpt hij opnieuw zijn nagels om het kind naar een groep mutanten kinderen te brengen, al is het vooral op aandringen van professor X.

Hugh Jackman kruipt al zeventien jaar lang in de huid van de superheld Wolverine, die in het echte leven Logan heet, en dat is eraan af te zien. Hij heeft de rol goed in de vingers en draagt het personage met gemak. De jonge actrice Dafne Keen, die de kleine Wolverine-kloon speelt, is zowel schattig als angstaanjagend en doet zeker niet voor hem onder. Ondanks dat Logan niet bepaald papamateriaal is, zorgen zij toch voor licht vertederende momenten in de relatie.

Een simpel, rechttoe rechtaan plot doet er niets aan af dat alle juiste ingrediënten aanwezig zijn en tot hun recht komen. De effecten zien er strak uit, het drama is pakkend en ondanks de grotendeels sombere sfeer is er hier en daar wat humor in de mix. Vooral het personage professor X, opnieuw gespeeld door Patrick Stewart, brengt een stukje nodige humaniteit mee tussen al het geweld door. Daarmee biedt een prettig tegengewicht voor Logan, die het contact met zijn zachtaardige kant compleet is verloren.

Bij wijlen is Logan wat langdradig en je kunt je afvragen waarom sommige scènes zo lang uitgesponnen worden. De liefhebber zal echter blij zijn dat er zoveel tijd en aandacht is gestopt in het vertellen van dit belangrijke hoofdstuk van de Wolverine. Op een knappe manier sluit het hoofdstuk van de oude X-Men, terwijl een nieuwe deur opengaat. Hiermee is Logan een waardige toevoeging aan de X-Men reeks en zullen fans zeker niet teleurgesteld achterblijven.