Lockout

door Remco Visser

Lockout, Genres: Sci-Fi, Aktie, Regie: James Mather, Stephen St. Leger, Acteurs: Guy Pearce, Peter Stormare, Maggie Grace, Releasedatum: 2 augustus 2012, Speelduur: 95 minuten.

Recensie Lockout

Dat Guy Pearce een nogal bijzondere keus qua film-rollen heeft, mag een understatement genoemd worden. De 44-jarige Brit hobbelt al jaren van Oscarwinnende films (The King's Speech), via incidentele blockbusters (Prometheus) naar bovengemiddelde B-producties (Seeking Justice). Lockout is er duidelijk een uit die laatste categorie.

In Lockout draait het om de verwende presidents-dochter Emilie Warnock (Maggie Grace), die via een humanitaire missie verzeild raakt in megagevangenis MS-1. Deze überbajes herbergt de grootste criminelen ter aarde en zweeft ter preventie dan ook veilig buiten onze dampkring. Juist, in de ruimte dus. Als door een ongelukkige samenloop van omstandigheden Emilie gegijzeld dreigt te worden door de daar aanwezige penose, is het aan uitgerangeerd geheim agent Snow (Guy Pearce) haar te bevrijden.

Zoals je misschien al ziet, het script windt er qua cliches duidelijk geen doekjes rond. En Lockout is inderdaad vooral een opstapeling van hindernissen, obstakels, problemen en uitdagingen waar de twee hoofdpersonen steeds weer een oplossing voor moeten zien te vinden. Niks nieuws onder de zon. Dat Guy Pearce hierin een hoofdrol vervult mag wél opvallend genoemd worden. In dit soort films verwacht je toch eerder het hoofd van een Vin Diesel, Jason Statham of eventueel zelfs nog Bruce Willis op de posters. Maar niet de man die nog geen twee jaar geleden Koning Edward VIII vertolkte. Al komt hij er eerlijkgezegd eigenlijk behoorlijk goed mee weg, vooral door een afgetraind lijf en goed gebrachte sneren her en der. Maar ook maar net genoeg om precies overtuigend te zijn.

Toch komt de echt verrassing van acteurs Vincent Regan (300, Clash of the Titans) en Tim Plester (Kick Ass, London Boulevard) die met een enorm Schots accent respectievelijk de rustige Alex Mace en de volledig doorgeflipte maniak John James Mace spelen. Broers dus, maar vooral elkaars tegenpolen. Op de criminele carrière na, dan.

Ondanks de behoorlijk goede acteerprestaties van bovenstaande cast is er in Lockout gewoon bar weinig te genieten. De special effects in het begin van de film zijn beroerder vormgegeven dan menig cutscène uit een videogame, het verhaal zelf is een zwart gat voor goede, vernieuwende ideeën en het script kent overdreven veel missers en onwaarschijnlijkheden, wat er vooral voor zorgt dat Lockout gevangen zit in zijn eigen beperkingen en nooit echt heel interessant durft te worden. Het is moeilijk voor te stellen dat dit alles gebaseerd is op een idee van Luc Besson, die ook als producent betrokken was bij de film.

Lockout kondigt in al zijn middelmatigheid het einde van het zomerse blockbuster-seizoen aan. Na alle grote klappers volgen in augustus en september traditiegetrouw de mindere goden en de films die gewoonweg al een tijdje op de plank lagen. Lockout is helaas allebei en vooral een goed excuus om op een regenachtige avond toch nog een bioscoopje te pakken. Maar mocht de zon wat meer gaan schijnen, verkiezen wij toch eerder een gezellig terrasje en wachten we rustig de DVD af.