Little Black Spiders

door Roy van der Lee

Little Black Spiders, Genre: Drama, Regie: Patrice Toye, Acteurs: Line Pilet, Charlotte de Bruyne, Dolores Bouckaert, Releasedatum: 11 oktober 2012, Speelduur: 90 minuten.

Recensie Little Black Spiders

Mede dankzij MTV-programma’s als 16 And Pregnant zijn tienerzwangerschappen inmiddels grotendeels uit de taboesfeer geraakt. Dat was in het Belgische Lommel van 1978 wel anders. Op een verlaten zolder van een afgelegen ziekenhuis is daar een ruimte ingericht waar ongewenst zwangere jonge meisjes zich in alle rust kunnen voorbereiding op de bevalling, om daarna weer verder te gaan met hun leven alsof er niets aan de hand is.

Op en om die zolder speelt de plot van Little Black Spiders zich af. Katja (Line Pillet)is vijf maanden zwanger van haar leraar Grieks als ze er komt wonen. Waar haar lotgenoten hun baby zien als een stinkende, krijsende, ongewenste verrassing, kijkt Katja juist erg uit naar de geboorte. Samen met de papa is ze van plan een eigen leven op de bouwen. Deze leraar is echter niet zo happig om zijn rustige bestaan voor haar op te geven en ook het beschermde leven op de zolder blijkt niet zo perfect als Katja aanvankelijk dacht.

De film draait volledig om het wel een we van Katja en haar vriendinnen, zonder ergens de controverse van het onderwerp op te zoeken. We zien de dames een toneelstuk opvoeren, in de bossen spelen en experimenteren met lesbische gevoelens, maar een serieuze toon krijgt de prent nooit. Dat is op z’n minst vreemd. Behalve dat dat een gemiste kans is om de film wat impact en relevantie mee te geven, zorgt het er ook voor dat de prent aan realisme inboet.

Verderop in de film verschuift de focus van Katja ook naar de pittigere Roxane, gespeeld door Charlotte de Bruyne. De twee worden steeds hechter als de andere meisjes stuk voor stuk (de een met wat meer succes dan de ander) gaan bevallen. We volgens de twee richting een onvermijdelijk noodlottige climax, die behalve te voorspelbaar ook te sentimenteel is.

Little Black Spiders heeft een zekere beklemmende sfeer en zit barstensvol interessante shots. Dat verdoezelt tot op zekere hoogte het zeer magere verhaal dat regisseuse Patrice Toye ons wil vertellen. Veel dialogen zijn geforceerd en de plottwists voel je op je pantoffels aan. Daar komt de film redelijk mee weg doordat de jonge actrices het heel aardig doen. Ook de verplichte randfiguren acteren leuk, al kan je je afvragen of de grappige dikkerd en de strenge juf echt nodig zijn in dit verhaal.

Door de zweverige beelden en het gebrek aan een stevig plot stelt de film lichtjes teleur. Een gebrek aan realisme en het uitblijven van enkele relevante vragen zorgen er verder voor dat het lastig inleven is met de hoofdrolspeelsters. Little Black Spiders voelt aan als een intiem meisjesgeheim waarin je als kijker nooit helemaal wordt toegelaten.