Les Infidèles

door Rutger Otto

Les Infidèles, Genre: Komedie, Regie: Michel Hazanavicius, Jean Dujardin, Gilles Lellouche, Fred Cavayé, Alex Courtes, Emmanuell, Acteurs: Jean Dujardin, Gilles Lellouche, Guillaume Canet, Releasedatum: 9 augustus 2012, Speelduur: 109 minuten.

Recensie Les Infidèles

Alle mannen zijn hetzelfde. Ze denken maar aan één ding. Seks. Een langslopende vrouw in kort rokje en nietsverhullende top is wellicht één van de grootste oorzaken van nekkramp bij mannen. In Les Infidèles barst het van de oversekste mannen die vreemdgaan bij het leven.

Zeven korte verhalen gebundeld in een film over ontrouw. De hoofdrollen zijn weggelegd voor twee van Frankrijk’s grootste playboys van dit moment, Jean Dujardin (The Artist) en Gilles Lellouche (Mesrine). In ieder verhaal meten ze zich een minimale vermomming aan en spelen ze een ander type. De zeven verhalen zijn geregisseerd door verschillende regisseurs, onder wie Gilles Lellouche en Jean Dujardin zelf en The Artist-regisseur Michel Hazanavicius. Dat wekt in ieder geval interesse.

En het begin mag er meteen al zijn. Dujardin en Lellouche spelen genadeloze players die hun vrouwen bedriegen met jongere exemplaren. Ze helpen elkaar aan alibi’s en bespreken hun slachtoffers...terwijl ze er seks mee hebben in een dure hotelkamer. De casanova’s zijn grote stereotypes, maar het doen en laten van deze heren is hilarisch herkenbaar voor iedere man.

Niet iedere player is even succesvol. Verre van zelfs. Des te leuker voor de kijker, wanneer één van de types een oogje heeft op de mooiste vrouw van een hotel, maar zelfs de lelijkste niet in bed weet te lullen. En dan zijn er nog de echtgenotes. De meesten hebben het spel van hun man wel door en ook dat levert weer nieuwe problemen op.

Sommige gedeelten van de film zijn zelfs meer serieus dan grappig, andere momenten zijn juist heerlijk ongemakkelijk. Het is de herkenbaarheid die Les Infidèles leuk maakt. Niet alleen voor mannen en vrienden onder elkaar, maar ook voor vrouwen. Eindelijk zijn zij eens niet het mikpunt van flauwe grappen, maar is het juist de dommigheid van mannen die met hun geslacht denken.

Afgezien van ‘vreemdgaan’ en Dujardin en Lellouche, ontbreekt de rode draad. Ook niet ieder van de zeven korte films is geslaagd. Bij elkaar voelt het als een sketchshow, maar Les Infidèles pretendeert ook niet iets anders te zijn. Tussen de bedrijven door zijn nog twee extra korte filmpjes te zien. Verfilmde moppen, waarvan één niet eens origineel. Zoals meerdere grappen in de film bekend voorkomen.

Maar al te veel diepgang moet je ook helemaal niet willen. Les Infidèles kijkt hartstikke lekker weg, is soms zo fout dat het leuk is en Dujardin en Lellouche spelen hun rollen met verve en een sterke chemie. Maar hoe grappig ook, uiteindelijk is de boodschap duidelijk: vreemdgaan is niet tof. Hou van je vrouw zoals ze van jou doet. En als dat te zoetsappig voor je is, zijn er genoeg andere levenslessen uit de film te halen. Zoals: "Naai het leven, kom klaar”. Voilà.