Les Géants

Geplaatst: door Jamaica Vink

Het sociaal-realistische Les Géants geeft ons een kijkje in het uitzichtloze leven van de broertjes Zak (Zacharie Chasseriaud) en Seth (Martin Nissen). Ze worden tijdens de zomer door hun ouders alleen achtergelaten in hun vakantiehuis. Het geld dat ze hebben gekregen, is al snel op en dan slaat de verveling toe.

Hun saaie vakantie neemt een andere wending wanneer ze een tiener uit de buurt tegenkomen: Dany (Paul Bartel). Dany’s leven is ook niet bepaald gemakkelijk. Zo wordt hij regelmatig geslagen door zijn oudere broer. Hun ontmoeting is het begin van een zomer vol vriendschap en spannende avonturen, waardoor de drie jongens voor eventjes hun problemen vergeten.

Regisseur Bouli Lanners heeft een geschiedenis als schilder. Dit is duidelijk terug te zien in de manier waarop hij zijn films vormgeeft. Vooral de natuur staat hierbij centraal. Dit was het geval bij de vorige twee speelfilms van Lanners, Ultranova (2004) en Eldorado (2008), maar ook bij Les Géants zijn het de prachtige bossen en vlaktes van Wallonië die als achtergrond dienen.

Toch zijn deze mooie beelden geen metafoor voor de gemoedstoestand van de jongens. Hun leven zit juist vol ellende en verveling. Maar het zijn de beelden in combinatie met de leuke momenten van de jongens, bijvoorbeeld wanneer ze elkaar opmaken en alle drie hun haar blond verven, die ervoor zorgen dat de film niet te zwaar wordt.

Over het verleden van de personages komen we echter niets te weten. We stappen op een willekeurig moment het leven van Zak, Seth en Dany binnen en verlaten de jongens na een tijdje weer. De film leunt daarnaast niet zozeer op dialoog en verhaal, maar meer op blikken en spel. Iets wat de drie jongens prima aankunnen. Vooral Zacharie Chasseriaud als Zak, zet een puike acteerpresentatie neer. Zak mist duidelijk zijn moeder en sms’t haar de hele dag door. Van zijn broer Seth mag hij niet huilen, omdat hij dan een mietje is. Huilen doet Zak daarom niet, maar zijn glazige blikken zeggen veel meer dan tranen.

Les Géants is visueel erg sterk door de manier van filmen en de prachtige beelden van het Waalse landschap. Maar de prent zal inhoudelijk niet door iedereen gewaardeerd worden. Dit komt omdat er vrij weinig gebeurt en er geen boeiend plot is. Je voelt je zelfs een beetje leeg als je de bioscoop na anderhalf uur verlaat. Het is vooral de totale uitzichtloosheid van de tieners die Lanners ons wilde laten zien. En dat is hem, dankzij de acteerprestaties van de drie jonge acteurs, zeker gelukt.