Le Moine

Geplaatst: door Erik Boekhoven

Vrolijk word je er bepaald niet van. Sterker nog, depressiviteit ligt op de loer bij het bekijken van deze Franstalige productie die zich in het Spanje van de zeventiende eeuw afspeelt. Le Moine (de Monnik) is gebaseerd op de klassieke gotische roman van Matthew G. Lewis, gepubliceerd in 1796, en kort gezegd is de film nogal freaky. Het geloof dat de kloosterlingen in de film belijden komt obsessief over en de film grossiert in donkere scènes die bijdragen aan de mystiek van het verhaal. Ook het masker dat kloosternieuweling Valerio (Déborah François) draagt geeft je de rillingen als je er alleen al naar kijkt.

Le Moine doet zijn naam overigens volledig eer aan. Het verhaal speelt zich af in een Spaans klooster niet ver van Madrid en vertelt het verhaal van een monnik. Broeder Ambrosio (Vincent Cassel), als baby achtergelaten bij de poorten van het klooster, is inmiddels een geliefd preker en heeft zijn leven gewijd aan God. Van heinde en verre komen de mensen luisteren naar de motiverende woorden van Ambrosio en er lijkt niets aan de hand totdat op een dag de mysterieuze Valerio binnenwandelt om zich aan te sluiten bij de kloosterbroeders. Saillant detail is dat de jongeman een masker draagt sinds hij een groot deel van zijn gezicht heeft verloren bij een brand.

Onheil ligt op de loer en dat ligt er nogal dik bovenop. Ineens gebeuren er allerlei onverklaarbare dingen in het leven van Ambrosio, die zichzelf nog maar moeilijk in de hand kan houden en begint te zondigen. Dat het verhaal in slakkentempo voorbijtrekt op het scherm is tot daar aan toe, maar als het tij keert en er op gegeven moment zelfs een engel verschijnt op het kerkhof waar Ambrosio op dat moment aanwezig is, zal de gemiddelde kijker hoogstwaarschijnlijk afhaken. De enige reden dan nog te blijven zitten, is het resterende beetje nieuwsgierigheid. Hoe zal dit aflopen en kan het verhaal nog een wending nemen die alle puzzelstukjes samenvoegt?

Le Moine is een duistere en mysterieuze film die maar weinig mensen zal kunnen bekoren. Tempo, actie en diepgang ontbreken grotendeels en je zou je kunnen afvragen hoe overtuigend Franssprekende acteurs zijn terwijl zij in Spanje leven en zelfs Spaanse namen dragen. Eén ding is zeker, zonder de sterke prestaties van Vincent Cassel en Déborah François had deze film nog matiger geweest. Leuk zo'n goede cast, nu het verhaal nog.