Lawless

In zijn vorige grote films, The Proposition en The Road, liet de Australische regisseur John Hillcoat al zien niet vies te zijn van de nodige gore. Beide films hadden een zeker westernsfeertje waarin de strijd om te overleven centraal stond. Hetzelfde kan gezegd worden over zijn nieuwste worp Lawless, dat zich het best laat omschrijven als een gangsterdrama met hillbillies. Niet de topper waarop de sterrencast doet hopen, maar wel een uiterst vermakelijk misdaadfilmpje.

Ten tijde van de drooglegging vormt Franklin County The Wettest County Of The World, een bosachtig gebied waar iedere boer zijn eigen stokerij heeft. Voor wat smeergeld knijpen de lokale dienders graag een oogje toe. De gebroeders Bondurant zijn de grootste bootleggers van het gebied en genieten een onaantastbare reputatie.

Forrest Bondurant (Tom Hardy) is de onverwoestbare leider, Howard (Jason Clarke) kan zelf niet van de drank afblijven en de jonge Jack (Shia LaBeouf) droomt van een luxe leventje vol dure pakken en snelle auto’s. Alles loopt op rolletjes totdat Charlie Rakes (Guy Pearce, foto onder) het politiekorps komt versterken. Hij schuwt geen geweld om er voor te zorgen dat iedereen zich aan de wet houdt.

Het originele aan Lawless is dat niet Chicago, Las Vegas of New York, maar een moerassig gebied het decor vormt voor een misdaadepos. In combinatie met fijne countrymuziek levert dat een uniek plaatje op, waar de jaren ’20 sfeer vanaf druipt. Helaas houdt daar het vernieuwende van de film ook wel mee op. Zo komt LaBeouf’s personage dat zich op wil werken binnen de crimescene nèt iets te bekend voor (Goodfellas, om maar eens een voorbeeld te noemen) en is de plot te rechttoe, rechtaan.  De politie komt een keer op controle, de broertjes stoken drank en zo gaat alles zijn gangetje. Pas na een klein uur komt de film écht los.

Waar we dan op worden getrakteerd is een groot aantal pijnlijk bloedige scènes, waarin niemand wordt gespaard. Mannen waarbij de keel wordt doorgesneden, boeven die kokend pek over zich krijgen gegoten en zelfs een paar afgehakte testikels passeren de revue. Ongemakkelijk om naar te kijken? Best wel. Maar is het vet? Jazeker. Wat Lawless mist aan originaliteit maakt het grotendeels goed met sterke actie- en suspensescènes.

Ook de acteurs zijn dik in orde. LaBeouf doet het aardig als wannabe gangster en Tom Hardy is uiterst cool als de grommende spierbundel Forrest. De show wordt echter gestolen door een maniakale Guy Pearce in de rol van kwaadaardige agent. Jason Clarke loopt een beetje verloren als de middelste van de gebroeders Bondurant. Zijn beste moment is een scène waarin hij voor menselijk luchtalarm speelt, dan weet je het wel. Als vriendinnetjes duiken verder Jessica Chastain en Mia Wasikowska op. Tel daar een bijrolletje van Gary Oldman als crimelord Floyd Banner bij op en we kunnen rustig spreken van een sterrencast.

Die namen op de aftiteling hadden voor een genreklassieker kunnen zorgen, maar daarvoor schiet Lawless te kort. Te weinig memorabele momenten en het ontbreken van een duidelijke focus spelen het verhaal parten. Ook voelen de romances, hoewel erg kort gehouden, overbodig aan. Door een lekker sfeertje, prima acteurs en een originele setting is de film desondanks het kijken zeker waard.