Laurence Anyways

door Vicky de la Cotera Manrique

Laurence Anyways, Genre: Drama, Regie: Xavier Dolan, Acteurs: Melvil Poupaud, Suzanne Clément, Nathalie Baye, Releasedatum: 20 september 2012, Speelduur: 159 minuten.

Recensie Laurence Anyways

Het 23-jarige wonderkind Xavier Dolan wordt gezien als de nieuwe Woody Allen of Pedro Amodóvar. Nadat zijn eerste film J’ai Tué Ma Mère wereldwijd 25 prijzen won, wordt zijn volgende speelfilm Laurence Anyways nu al geroemd als meesterwerk. De manier waarop hij de kracht van liefde laat zien door van iedere scène een kunstwerk te maken is zeer bewonderenswaardig.

De Canadese Laurence (Melvil Poupard) en zijn vriendin Fréderique (Suzanne Clément) zijn soulmates en smoorverliefd. Wanneer Laurence dertig jaar wordt doet hij een bekentenis die hun leven volledig op zijn kop zet: hij wil een vrouw worden. Laurence Anyways gaat niet alleen over de transformatie van Laurence zelf, maar ook over die van zijn vriendin en zijn omgeving. De turbulente reis brengt hen dichter bij zichzelf maar ook tot elkaar en ontdekt het koppel dat ze eigenlijk niet met, maar ook niet zonder elkaar kunnen.

Laurence Anyways is niet voor iedereen weggelegd, maar kunstliefhebbers kunnen hun hart ophalen. De film wordt geheven tot kunst door middel van overdonderende beelden, intense muziek en spetterende kostuums. Xavier Dolan geeft een goed beeld van de jaren ’80 (terwijl hij zelf toen nog niet eens geboren was) met heftige prints en een kettingrokende massa. Op het filmfestival van Cannes werd Laurence Anyways met staande ovaties ontvangen en werd Suzanne Clément, die de rol van Fréderique speelt, bekroond met de prijs voor Beste Actrice. Vooral in de scène waarin zij duidelijk moeite heeft met het besluit van Laurence en een woedeaanval krijgt, komt het waanzinnige talent van deze actrice goed naar voren.

Naast een geweldige cast is er ook nog sprake van een sterke chemie tussen de twee hoofdrolspelers. Poupard en Clément zijn sterk op elkaar ingespeeld en zelfs met minutenlange stiltes blijf je ademloos kijken. Dolan was voor Laurence Anyways voor zowel de regie, het scenario, de montage als de kostuums verantwoordelijk. Daarnaast speelt hij veel met perspectief en maakt hij slim gebruik van de cameravoering: na een bepaalde scène zoomt de camera uit zodat de scène opeens een heel andere betekenis krijgt.

Laurence Anyways doet op een bepaalde manier denken aan Angst Essen Seele Auf, een film van de beroemde Duitse filmmaker Fassbinder uit 1974. De krachtige beelden van het Duits expressionisme komen overeen met de beelden uit Laurence Anyways. Net als Fassbinder denkt ook Dolan na over hoe hij zijn mensen plaatst en hoe zij bewegen binnen het kader.

Laurence Anyways is geen film voor het algemene publiek, maar een prachtig meesterwerk voor kunst of filmhuisliefhebbers. Laat je meevoeren in een grensverleggend verhaal over schaamte, onbegrip, liefde en angst en laat je vooral verbazen door het uitzonderlijke talent van Xavier Dolan. En verbaas je daarnaast over de fantastische kapsels, afschuwelijke kleding en wrede muziek uit the eighties.