Larry Crowne

door Daan Snouck Hurgronje

Larry Crowne, Genre: Romcom, Regie: Tom Hanks, Acteurs: Tom Hanks, Julia Roberts, Bryan Cranston, Releasedatum: 4 augustus 2011, Speelduur: 99 minuten.

Recensie Larry Crowne

Na een reeks komedies en enkele kostbare flops had niemand aan het begin van de jaren '90 kunnen verwachten dat halverwege datzelfde decennium de wereld aan de voeten zou liggen van Tom Hanks. Maar via een ongeneeslijke ziekte, een reis naar de maan en een doos chocolaatjes had de goeie man rond die tijd bewezen, naast heus wel een volwaardig acteur te zijn. Maar wat moet je dan? Juist, jezelf verplaatsen van voor naar achter de camera. Regisseur Hanks debuteerde dan ook niet veel later in 1996 met het alleraardigste sixties-vehikel That Thing You Do. Blijkbaar vindt hij acteren nog steeds leuk, want pas vijftien jaar later regisseert hij zijn tweede film, de komedie Larry Crowne, met hemzelf in de titelrol.

Larry Crowne is een sullige en ietwat overambitieuze werknemer bij een warenhuisketen. Hij wordt ondanks zijn uitstekende staat van dienst toch plotseling ontslagen. Omdat hij nooit heeft gestudeerd is hij volgens de directie niet geschikt om door te groeien binnen het bedrijf.

Na een tevergeefse sollicitatieronde schrijft Crowne zich dan maar in bij de lokale universiteit, om zijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Eénmaal in de schoolbanken valt Crowne al snel voor één van zijn docenten, de bevallige maar gedemotiveerde Mercedes Tainot (Julia Roberts). De namen op de poster en de regels van de romcom laten er verder geen twijfels over bestaan wie elkaar gaan vinden zo rond het eind van de derde akte.

Maar als de eindbestemming al vaststaat, betekent dat nog niet dat de reis er naar toe zo voorspelbaar en gezapig hoeft te zijn. Scenariste Nia Vardalos (My Big Fat Greek Wedding) voorziet het script van precies de juiste toevalligheden en geconstrueerde personages om Crowne vlak voor het eind zijn leven weer op poten te hebben. Je nieuwe liefde is al getrouwd? Da's handig, haar echtgenoot blijkt een porno-verslaafde lapswans te zijn, dus dat duurt vast niet lang meer...

De personages van Vardalos doen allemaal precies wat ze moeten doen, verder dan dat komt ze niet. De humor is geforceerd en inspiratieloos (Vijftiger Crowne is degene die het juist niet kan laten te sms'en tijdens college en wordt betrapt? Hilarisch!) en het hele verhaal voelt aan als een geromantiseerde fantasie van iemand die weer iemand kent die ooit wel eens een blauwe maandag gestudeerd heeft.

De film wordt gered door de acteurs. De twee hoofdrolspelers klikken goed, en in de bijrollen is genoeg leuks te vinden om het verhaal op gang te houden (onder andere George Takei en Pam Grier). Hanks zelf zet een aimabele goedzak neer zoals alleen hij dat kan, maar Roberts' rol voelt ondanks de duidelijke klik met haar tegenspeler een beetje gemanierd aan. Door houterig sarcasme werkt Tainot's cynische houding simpelweg niet. Het is jammer dat de minpunten van de film zo benadrukt worden door Hanks' functionele no-nonsense regie waardoor het aan de acteurs is om de boel overeind te houden.