La Vie D'Une Autre

door Merel Offringa

La Vie D'Une Autre, Genres: Drama, Romantiek, Regie: Sylvie Testud, Acteurs: Juliette Binoche, Mathieu Kassovitz, Aure Atika, Releasedatum: 26 april 2012, Speelduur: 97 minuten.

Recensie La Vie D'Une Autre

Het idee van geheugenverlies is een bijzonder populair item in de geschiedenis van Hollywood. Het is al ontelbare keren eerder succesvol behandeld. Kan de beruchte Franse charme La Vie D’Une Autre redden van een slechts middelmatige herhaling? Ruim anderhalf uur mogen kijken naar de schitterende Juliette Binoche helpt enigszins, maar het is helaas niet genoeg om een clichématig verhaal de moeite waard te maken.

Sylvie Testud koos voor haar regiedebuut het verhaal van de gelijknamige roman van Frédérique Deghelt. Voor de film heeft ze zelf het boek bewerkt en verfilmd. Het resultaat is een onverbeterlijk voorspelbaar liefdesverhaal over een vrouw die tegen beter weten in haar man probeert terug te winnen.

Marie (Juliette Binoche) ontmoet op haar zesentwintigste verjaardag de man van haar dromen, Paul Speranski (Matthieu Kassovitz). Na een nacht vol passie wordt zij de volgende ochtend wakker met een wel heel erge kater; het is namelijk vijftien jaar later. Ze is die periode geheel vergeten en haar leven is compleet veranderd. Ze heeft een jonge zoon, een prachtig huis in hartje Parijs en is een succesvolle zakenvrouw geworden.

En, tot haar grote geluk, is ze inderdaad getrouwd met Paul. Hij is een striptekenaar die net zijn eerste boek uitbrengt. Maar de romance die vijftien jaar daarvoor opbloeide is verdord, en het huwelijk is in de tussentijd verbitterd – een feit dat de vernieuwde Marie tot pure wanhoop drijft. Daarop volgt een vertederende, maar voorspelbare zoektocht naar haarzelf. Wie was ze, en wie is ze geworden?

Aspecten van het verhaal kunnen als ambitieus gezien worden: Testud heeft geprobeerd de ontwikkeling van Marie als verwarde vrouw met geheugenverlies tot een femme fatale die weet wat ze wil, uit te beelden. Helaas, ondanks het overtuigende acteerspel van Binoche, is het karakter wat vlak gebleven.

Dit geldt ook voor de door Kassovitz gespeelde echtgenoot Paul. Verrassend genoeg is het zoontje van het stel, Adam (Yvi Dachary-Le Béon), de meest sympathieke noot in de film. Door hem blijft er wat lichtheid in het spel, terwijl zijn omgeving in uiterste verwarring verkeert. De ambitie van Testud is duidelijk. In haar eerste film is het er niet helemaal uit gekomen, maar er is zeker hoop voor de toekomst.