La La Land

door Sonny Kempkes

Er zijn maar weinig regisseurs die zo’n doorbraak maken als Damien Chazelle. Whiplash, zijn eerste grote film, oogstte veel lof en sleepte vijf Oscarnominaties in de wacht. Vaak is het moeilijk een dergelijk succes te evenaren. Voor Chazelle is niets minder waar, La La Land is een meesterwerk en hij vestigt zichzelf definitief tussen de groten der aarde.

Mia (Emma Stone) en Sebastian (Ryan Gosling) zijn dromers. Zij wil graag doorbreken als actrice en hij wil zijn eigen jazzclub openen. Voor beiden gaat dat niet echt makkelijk. Als door het universum gestuurd ontmoeten ze elkaar en vallen ze voor elkaar. Sebastian wil Mia overtuigen van de schoonheid van jazz en zij helpt hem nog meer te geloven in zijn droom. Het zijn intens gepassioneerde mensen en je gaat als kijker volledig mee in hun passie.

La La Land is een ode aan muziek, aan liefde, geluk en dromen. De film transporteert je, dompelt je onder in een warm bad en laat je gelukkig de zaal verlaten. De film maakt oprechte emoties los en voelt nooit gemaakt. Dit is bijzonder omdat de musical juist ook vaak als droomwereld voelt. Doordat het zingen en dansen natuurlijk overkomt, voelt het niet geforceerd.

De ‘City of Stars’ schittert als nooit tevoren.  Ze schitteren niet alleen voor Gosling, zoals hij in de film zingt, maar voor iedereen die deze film ziet. Los Angeles was nog nooit zo mooi. Toch wordt ook de absurditeit en leegheid van de stad niet ontweken, van de aparte feesten tot de kille ongeïnteresseerde acteerwereld. Wat bijblijft is de schitterende cinematografie en het oog voor detail. Van de belichting tot de kostuums en het set design. Het komt allemaal zo verschrikkelijk goed en doordacht over.

De chemie tussen de twee hoofdrolspelers voelt echt. Emma Stone geeft de beste performance van haar carrière en ze heeft een solo die velen tot tranen zal roeren. De kracht van Stone is haar expressies, die kunnen je zowel laten lachen als huilen en dat gebeurd ook. Gosling is uitstekend al legt hij het qua zang soms wel af. Een kracht is ook dat bijna alleen de twee hoofdpersonen te zien zijn, dit versterkt de band die je als publiek met hun opbouwt.

De film duurt 2 uur en 8 minuten, maar blijft constant boeien. Je wilt zelfs dat de film nog een uur langer doorgaat. Iets wat zeer zeldzaam is voor een musical. De hand van Chazelle is daarin duidelijk zichtbaar. Er zit geen overbodig shot in de film en de editing is uitstekend. De film is strak. Technisch klopt het van begin tot eind.

De perfecte film bestaat niet. Dus ook La La Land heeft minpunten, maar ze zijn klein. De film gebruikt alle musical clichés die er zijn. Clichés die goed zijn uitgevoerd zijn echter niet storend. Het zijn juist vaak dingen die bewezen zijn goed te werken, en in dit geval zijn ze wel uitstekend uitgewerkt. De film doet niets vernieuwends, dat is wel een klein gemis, daarnaast is het verhaal redelijk voorspelbaar.

La La Land is emotie, het is een beleving. De perfecte film tijdens de feestdagen en een garantie voor blijdschap. Een boodschap van passie, hoop en echte liefde. Dat is iets wat we in deze tijd wel kunnen gebruiken. Zelfs als je geen fan van musicals bent, is dit een heerlijke film. Ga dit meesterwerk zien, verlaat tapdansend de zaal en jaag je dromen na.