La Délicatesse

La Délicatesse, Genre: Romcom, Regie: Stéphane en David Foenkinos, Acteurs: Audrey Tautou, François Damiens, Bruno Todeschini, Releasedatum: 28 juni 2012, Speelduur: 108 minuten.

Recensie La Délicatesse

De broers Stéphane en David Foenkinos regisseerden samen La Délicatesse, dat gebaseerd is op de bestseller van David. Volgens de tagline “Een nieuwe romantische komedie over liefde, het lot en andere delicatessen”. maar romantiek is ver te zoeken en ook op komisch gebied slaan ze de plank behoorlijk mis.

Nathalie (Audrey Tautou) stort zich na het overlijden van haar man volledig op haar werk. Drie jaar na de dood van haar grote liefde ontmoet ze Markus (Francois Damiens) op de werkvloer. Een kus die voor zowel de personages als het publiek uit het niets lijkt te komen, is het begin van een vreemde verhouding tussen de collega’s.

Dat La Délicatesse door moet gaan voor een romantische komedie is zowel zijn ondergang als redding. De Franse film is verfrissend vanwege het gebrek aan clichés, maar is daarom zeker geen romkom te noemen. De enige romantiek die in de film is te bekennen, is een soort ongemakkelijke hofmakerij. Zo gebruikt Markus slechte oneliners als “Your hair is so beautiful. I could go on a holiday in your hair” en rent hij een keer letterlijk bij Nathalie weg.

Die ongemakkelijkheid zorgt wel voor realistische weergave van een prille relatie. La Délicatesse toont dat liefde niet altijd makkelijk is en dat sommige stellen samen willen zijn ongeacht wat de buitenwereld daarvan denkt. Nathalie en Markus passen namelijk totaal niet bij elkaar. Wanneer Nathalie’s beste vriendin Markus voor het eerst ontmoet, reageert zij dan ook onaangenaam verrast. Die reactie is dan wel weer herkenbaar en bovenal begrijpelijk.

Maar toch is de film voornamelijk eigenaardig. De momenten die voor een lach moeten zorgen, zijn te ongemakkelijk of raar om leuk te zijn en bepaalde gebeurtenissen lijken nergens mee samen te hangen. Wel worden de meest rare scènes subtiel aan elkaar verweven door bepaalde elementen aan het einde van de ene en aan het begin van de andere scene te laten terugkomen. Zo kan bijvoorbeeld een armzwaai zorgen voor een soepele overgang tussen twee tijden.

Tautou wordt gezien als één van Frankrijk’s beste actrices, maar kan met haar nieuwste rol die titel niet verdedigen. De vreemdheid van La Délicatesse haalt het bij lange na niet bij die in het veelgeprezen Amélie waarin Audrey Tautou wél schittert. Hierdoor blijft het genre ondefinieerbaar en is ook de bedoeling van de regisseurs een raadsel. Hun enige verdienste is hun consequentie. Ze leverden een film af die van begin tot het plotselinge einde vreemd is.